Lofsan

Formstatus 1 år efter andra förlossningen

Jag har tränat hårt och målmedvetet under en lång period och känner min kropp utan och innan. Jag är lyhörd på vad den behöver och försöker alltid tillgodose näringsbehov trots att det är stressigt när barn ska matas först eller avbrutna måltider. Jag har hållit mig frisk och kunnat tränat regelbundet i ett år nu, Baxter är född 26/10 2010 men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle nå den form jag har nu men det är på gott och ont.

Sista september gjorde jag ett kroppssammansättningstest som visade att jag ligger alldeles för lågt i andelen kroppsfett, på gränsen till farligt låg. Även om jag har känt det på mig var det nyttigt för mig att se det svart på vitt och ett bra sätt för mig att motivera mig till att öka mängden kroppsfett. Det är varken sunt eller snyggt tycker jag att vara för deffad, även om man har muskler.

För att lägga på mig mer fett på kort sikt har jag ökat mängden kolhydrater till lunchen och lagt till ca en näve kolhydrater till middagen, jag har även lagt till en skålad handflata cashewnötter varje dag. Jag har drastiskt minskat på träningsmängden under denna period för att inte förbränna för många kalorier och dessutom ätit mer tomma kalorier (lösgodis, sötad läsk och chips) än vad jag brukar. Detta är inget sätt att leva på långsiktigt utan en kortsiktig metod för att snabbt öka fettdepåerna. Jag har gått upp ca 2 kg på 10 dagar, jämnt utspritt på hela kroppen fast det syns nog knappt. Inte heller känns det någon skillnad. Det mesta är nog vätska som binds i musklerna av att jag äter mer kolhydrater än vanligt. Jag ska försöka hitta en balans där jag lyckas äta nyttigt men också tillräckligt mycket för att inte bara ha en stark utan också sund kropp.

Visst, magrutor är både imponerande och ett bra kvitto på att jag kan träning och min kropp men blodådror upp över hela bålen gillar jag inte. Det är sjukt hur hjärnan aldrig blir nöjd; antingen är det för lite av det ena eller för mycket av det andra. Alltid är det något som ska förändras…

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Dorothea - Ett nästintill trillingliv 10 oktober, 2011 at 23:11

    Lovisa. jag vill träna, men jag vet lixom inte vart jag ska börja. Noll jävla motivation har jag också -fast ändå massor. Men jag vet lixom inte vart jag ska börja typ.. träning, kost, vanor .. Har du inget bra tips, eller är det lixom bara att ta sig i kragen och svettas kanske, så resten kanske faller på plats av sig självt?!

    [Svara]

  • Svara Rosahjärtan 11 oktober, 2011 at 08:37

    Tämkte på det här med kalorier. Stämmer din kroppsförbränning när du har så mycket muskler? Muskler tar väl mer energi än fett? Eller ändras inte kaloribehovet beroende på hur kroppens sammansättning ser ut?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Ju mer muskler desto högre förbränning. Det är därför jag har svårt att äta så mycket som min kropp gör av med eftersom jag både tränar mycket och hårt, har mycket muskler till min storlek sett, har mycket vardagsmotion och en genetisk hög förbränning. En otränad person som väger 80 kg förbränner mindre än en vältränad person som väger 80 kg men jättemycket handlar om vilka gener man har och hur aktiv livsstilen är.

    [Svara]

    Rosahjärtan Reply:

    Därför borde det vara svårt för dig att hitta en exakt kalorimängd att ligga på med de hjälpmedel som finns via nätet?!

    Hur lång är du?

    [Svara]

  • Svara 113 11 oktober, 2011 at 09:58

    Jag har följt din blogg länge och jag gillar den verkligen. Själv har jag noll motivation nu (igen) och har ännu en gång fastnat i godisträsket.

    Jag har gymkort och jag älskar Bodypump-pass tex, gärna styrka och jag vill gärna springa men mitt knä säger ALLTID ifrån (på crosstrainern också).

    Du får gärna kolla i min blogg för att lära känna mig lite. Det här är alltså inte reklam. Jag vill bara presentera mig som läsare för din blogg 🙂
    Min blogg är nämligen ingen blogg man gör reklam om. Den ventilerar jag i och träffar likasinnade.

    Kram på dig!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Då ska jag gå in och läsa! 🙂

    Har du provat cykelklasser?

    [Svara]

    113 Reply:

    Mitt gym har nybörjarspinning som jag tänkt gå på, om det var spinning du menade? 🙂

    [Svara]

  • Svara Maria 11 oktober, 2011 at 10:21

    Grymt impad av att du är så sjukt tränad med två så små barn. Men som du säger, lite mer fett vore nog bra. Men med två små barn är det ju sjukt svårt ibland att hinna få i sig mat och bra mat. Det tycker jag är svårast just nu. Hinna äta bra. Äter för lite och då blir jag ju snabbt superhungrig och då går det snabbt att bre en smörgås eller värma en bulle som ligger i frysen. Det går att göra med en arm och äts snabbt. Försöker också att alltid ha nötter och mandlar hemma, en näven sånt går ju också att äta på stående fot. Lycka till med kosten!

    [Svara]

  • Svara mammaspring 11 oktober, 2011 at 10:38

    Önskar jag hade lite mer av din mage och lite mindre av min egen 🙂
    Lycka till med kosten. Du verkar ha stenkoll på allt så det ska nog gå bra!

    [Svara]

  • Svara Jenny 11 oktober, 2011 at 13:07

    Skönt att se att du har en sund inställning till kroppen.
    Lycka till!

    [Svara]

  • Svara Kornelia - mamma till Nea 11 oktober, 2011 at 13:30

    Du har aldrig funderat på lchf? 🙂
    Kram!

    [Svara]

  • Svara carl 11 oktober, 2011 at 20:25

    Du har ju sjukt snygg mage, otroligt med två barn. Men man ska göra det man mår bra av

    [Svara]

  • Lämna kommentar