Lofsan

Förberedelser inför Stockholm Marathon

 Med 6 dagar kvar till Stockholm Marathon blir jag allt noggrannare med mina förberedelser inför loppet. Förra veckan tog jag bort 25% av träningsmängden och den veckan som kommer nu före loppet tar jag bort ytterligare 25% från en vanlig vecka. Den kommande veckan innehåller 3 löppass och 2 kortare rörlighetspass med prehabiliterande löpstyrka, ingen vanlig styrketräning.
 
 Jag äter som vanligt hela veckan med lite förändringar; pasta till middag på torsdag och en pizza på fredag kväll. Pizza fungerar bra som löparmat för mig; mycket deg och fett som går långsamt för kroppen att arbeta med och på så sätt vaknar jag inte vrålhungrig på lördagsmorgonen. Jag äter en lite större frukost än vanligt på lördag och sedan en banan innan starten. Jag ska faktiskt vara i studion på Nyhetsmorgon på lördag innan starten som går 12 så det blir perfekt med en banan i handen på väg från TV4 längs Lidingövägen mot starten vid Stadion.
 
 Stockholm marathon kör med sportdryck från Maxim så jag ska beställa det i förväg och testa det för magen i ett intervallpass mitt i veckan. Jag kommer att dricka sportdryck från start och hela loppet för första gången. Annars brukar jag vänta någon timme med sportdryck.
 
 Hur gör ni med sportdryck på långa lopp?
 
 


Jag har precis sprungit veckans sista pass; 6 kilometer i marathonfart varav 2 kilometer på mitten i halvmarafart. Nu blir det en dag på stranden!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

17 Kommentarer

  • Svara Jessica 25 maj, 2014 at 14:02

    Jag kör Hammer Perpetuem. Smakar kite sliskigt men är snällt mot magen och ger bra energi som håller hela maran. Körde med Vitargo Pure förra året och då blev magen sur… Lycka till!

    [Svara]

  • Svara Johanna Westberg 25 maj, 2014 at 16:06

    Enervit funkar bäst för mig så håller mig till det! Är långsam och mest glad motionär så jag dricker direkt vid alla kontroller som erbjuds. Långa skidlopp har jag med gel.

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 25 maj, 2014 at 19:03

    Har dålig erfarenhet av energidryck på tävling, men det var väl självförvållat, eftersom jag inte testade den sorten innan… 😉

    Försöker hålla mig till vatten och istället annan energi (gels/nötter/russin/snickers m.m. 🙂

    Lycka till!

    [Svara]

  • Svara Liniz 25 maj, 2014 at 19:43

    Lycka till fina du 🙂 Det kommer gå så bra, hejar på dig, kram kram L

    [Svara]

  • Svara Maria- Träna med glädje 25 maj, 2014 at 20:13

    Jag brukar börja tävlingen med vatten och sedan gå in på sportdryck efter halva och mot slutet!

    Klokt att testa märket innan tävlingen, jag har gått på den niten:)

    [Svara]

  • Svara Linnéa 25 maj, 2014 at 20:43

    Lycka till! Låter som en bra plan. Jag tar några klunkar sportdryck redan fr första vätskestationen, ev bara vatten på de sista (och provar drycken innan) Har funkat bra för mig!!

    [Svara]

  • Svara SnabbaFötter 25 maj, 2014 at 21:08

    Att testa sportdrycken innan är ju bra, om man vågar köra på sportdrycken som serveras. Av erfarenhet brukar sportdrycken vara ganska kall och ibland olika starkt blandad. Så klarar kroppen av kall sportdryck går det ju bra, annars kan det bli problem. Jag kör med Enervit Liquid så minimerar jag kall dryck och får en energi som kroppen är van vid.

    Stort lycka till!

    [Svara]

  • Svara Melina 25 maj, 2014 at 22:44

    Roligt att läsa om förberedelser trots att det är såå långt från min egen träning 🙂 Jag springer idag bara ca 6 km och tycker det är tillräckligt långt ha ha! Men det fick mig att fundera på hur du uppfattar 6 km? Är det lika enkelt för dig som att jag springer 1 km? Skulle vara spännande och höra. Tack för en bra och inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Evelina 26 maj, 2014 at 07:44

    Jag ska springa mitt första marathon på lördag och är så nervös så att jag dör nästan känns det som 🙁 Bästa tipsen för att hantera alla känslor? 😛

    [Svara]

  • Svara Kristina 26 maj, 2014 at 12:52

    Intresserad av vilka övningar du kör som prehab-styrka när det gäller löpningen?! Stort lycka till på lördag!

    [Svara]

  • Svara Sandra29 26 maj, 2014 at 15:12

    Hej Lovisa!
    Jag undrar hur du ser på kombinationen träning och bröst för oss kvinnor. (Med all respekt) Man ser ju att dina bröst nästan försvunnit för att du är så vältränad. Är det något du tänker på? Många väljer ju att operera sig. Kommer du göra det?
    Bara nyfiken.

    /S

    [Svara]

    F Reply:

    Vad är det för en jävla fråga!?

    [Svara]

    Sandra29 Reply:

    Och vad är DET för jävla fråga?

    [Svara]

  • Svara Mari 26 maj, 2014 at 19:20

    =) Bra där. Hoppas allt går vägen och att loppet går fint.

    [Svara]

  • Svara FruNeroLindström 26 maj, 2014 at 22:32

    Jag har bara kört med sportdryck på cykel. Kör då herbalifes prolong som är uppbyggd med både kolhydrater och protein för att ge bra energi dör längre pass och minska muskelnedbrytning. På slutet av lördagens lopp hade jag en extra flaska med både prolong och h3o som är snabb energi som gav mig en extra kick i de sista långa uppförsbackarna innan mål.

    Lycka till, en vacker dag ska jag med lägga ett marathon till meritlistan 🙂

    [Svara]

  • Svara Sofie 27 maj, 2014 at 09:50

    Är inte ett jättefan av sportdryck, men de gånger jag sprungit marathon (två tillfällen) drack jag några klunkar då och då, för salternas skull. Plus vatten. Tycker sportdryck är lite sliskigt, så det bästa tycker jag är när det finns saltgurka eller andra saker som är salta i sig 🙂

    http://www.sofenlopen.blogg.se

    [Svara]

  • Svara Fia 27 maj, 2014 at 14:44

    Jag har funderat lite över det här med att kolhydratsladda, du äter pizza, andra äter glass, pasta odyl. Snabba kolhydrater, borde inte kroppen förbränna/förbruka dem fort, dvs energin från dem borde inte finnas kvar i kroppen dagen efter, när loppet är? Pizza innehåller ju fett, men pasta borde ju göra att energi och blodsocker går rakt i backen? Eller tänker jag helt galet?

    Själv äter jag som vanligt inför lopp, och jag dricker inte sportdryck. Jag springer bara korta lopp (max 1 mil) så någon särskilt laddning behövs inte. Men jag siktar på längre lopp, och funderar lite på hur jag ska tänka/ladda inför ett sådant.

    [Svara]

  • Lämna kommentar