Lofsan

Förberedelse för Fjällräven Classic

Tillsammans med 2 vänner och coachkollegor i Lofsangruppen ska jag i augusti köra en lång utmaning. Vi ska springa Fjällräven Classic.
 
 Vi ska springa 11 mil i terräng med tält och sovsäck på ryggen i början av augusti så mitt fokus just nu är att vänja kroppen vi lång belastning och att springa ordentligt med hög puls.
 
 Syftet med dagens pass är att träna på att springa i ett jämnt tempo och att återhämta mig joggandes.
 
 Dagens löppass: 10 minuter jogging, 4*4 minuter löpning med 4 minuter jogging mellan varje, 10 minuter jogging. Tempo på intervallerna? Ingen aning! Jag startar vid en brevlåda och springer 4 minuter bortåt så snabbt jag kan. Efter 4 minuter så kollar jag hur långt jag hann, tex ett särskilt träd. Sen joggar jag 2 minuter i samma riktning och 2 minuter tillbaka till samma plats (trädet) där jag gick i mål. Ny start för 4 minuter löpning och nu är målet att hinna tillbaka men inte förbi brevlådan. Sedan 2 minuter jogging i samma riktning och 2 minuter tillbaka till brevlådan för start på intervall nummer 3. Så fortsätter jag totalt 4 intervaller. Ibland prickar jag intervallen på metern, alltså att jag hinner lika långt på varje 4 minutare. Ibland missar jag med 5-10 meter. Målet är att kunna springa väldigt många mil i ungefär samma tempo om 4 veckor.
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

Lämna kommentar