Lofsan, Träning

Fokusera rätt

Många tänker rätt kring sin träning: ”Jag ska träna tre pass per vecka, jag ska springa två mil per vecka, jag ska styrketräna en gång per vecka” och liknande. Alltså att jag tänker på saker som jag SKA genomföra. Du tänker aldrig ”Jag ska inte hoppa över träningen ikväll, jag ska inte ligga på soffan efter jobbet eller jag ska inte stanna inomhus hela dagen”. Likadant bör man tänka gällande sin kost. Det är många som fokuserar så mycket på vad man INTE ska äta: ”Jag ska inte äta godis, jag ska inte äta chips, jag ska inte äta kolhydrater, jag ska inte dricka läsk” och så vidare. Istället ska ni fokusera på VAD ni ska äta. Ät mycket kött, ät grönsaker, drick mycket vatten. Istället för att skriva en lista eller göra löften på vad ni inte ska äta så ska ni skriva en lista på sånt som ni SKA äta. Och ät mycket av det braiga så finns det inget utrymme, hunger eller sug på det dåliga.

Fokusera på rätt saker, det som är positiva handlingar som faktiskt utförs och inte på sånt som ska undvikas. Typ: inte ramla inte ramla inte ramla eller Tänk inte på en rosa elegant. Tänk på vad du SKA göra!


Parmaskinka, salami, avokado, mozzarella och tomat. Bra grejer!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

15 Kommentarer

  • Svara Jennifer Sandström 12 juni, 2012 at 12:31

    Så sant! Helt klart värt att fundera över 🙂 Och guuud vilken smarrig tallrik det där var!

    [Svara]

  • Svara Caroline H 12 juni, 2012 at 12:46

    Nää…inte vara förkyld nu! Schas förkylning…schas…

    [Svara]

  • Svara Maria - Helt (h)ärligt 12 juni, 2012 at 12:51

    Precis min melodi, bra inlägg! 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 12 juni, 2012 at 14:42

    Bra skrivit! Dock ska vi ju inte äta för mycket kött. Varken för vår hälsa eller miljöns skull. 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Fast att vi skulle äta för mycket kött är en petitesse i sammanhanget. Det finns så mycket sämre grejer folk generellt äter som är viktigare tycker jag att få bukt med.

    [Svara]

  • Svara Annah 12 juni, 2012 at 15:45

    Tack! Jag ska springa 2 km på 10 minuter 😉

    [Svara]

  • Svara Petra 12 juni, 2012 at 17:04

    Ja, du har rätt. Men ändå fastnar man (jag) där. Jag ska inte äta så mkt godis. Det blir snarare att maten blir ett undantag på kvällar och godis blir ett måste. Jag tränar väldigt väldigt mycket och vill nå de där riktiga synliga resultaten. Och jag vet att kosten är sista pusselbiten. Det är värt att testa detta. Tänka på vad jag behöver/ska stoppa i mig och sedan om det faller igenom någon enstaka gång är inte det hela tiden. Nu är det mer regel än undantag att godiset slinker ner.
    Åh gillar din blogg så mkt. Så enormt peppande att läsa om starka tjejer!

    [Svara]

  • Svara Isabelle 12 juni, 2012 at 18:27

    Bra tanke!

    [Svara]

  • Svara Hanna 12 juni, 2012 at 19:01

    Så sant! Jag och min sambo har kört på att öka grönsaks intaget och äta mer protein i olika former den här våren och nu har det blivit en rutin. Förra året körde vi mer förbud och man kan lungt säga att detta sätt är effektivare!

    [Svara]

  • Svara Lisa - Mamma till Alva och Noah 12 juni, 2012 at 19:22

    Jag ska bli musklig

    [Svara]

  • Svara Sara 12 juni, 2012 at 20:29

    Såklart! Tack för detta kloka inlägg!

    [Svara]

  • Svara Lisa 12 juni, 2012 at 21:36

    Word! 🙂 Och vipps så vill man hellre ha sitt vanliga nyttiga kvällsmål (typ gröt/yoghurt) än godis trots att det är lördag kväll… Insåg detta när jag på ica stod och försökte tvinga fram ett sötstug, haha. Hur sjukt? Bara för att det förväntas. Då tar jag mej hellre nåt gott när jag verkligen är sugen, då det också är som godast. Du är vad du tänker! (inte helt sant, men till stor del!)

    [Svara]

  • Svara melanie 13 juni, 2012 at 05:54

    Bra skrivet, så ska jag tänka mer i fortsättningen!

    [Svara]

  • Svara Johanna 13 juni, 2012 at 07:09

    Precis, jag skriver allt som oftast in i SHape Up direkt på morgonen vad jag ska äta och när jag ska äta det!

    [Svara]

  • Svara cicci 13 juni, 2012 at 15:39

    Så är det med de mesta i livet, de gäller att fokusera på vad man ska göra och inte på alla förbud

    [Svara]

  • Lämna kommentar