Träning, TV4

Fler träningspass på TV4 Nyhetsmorgon

Det är så roligt att se och höra att ni är så många som kört det benpass vi visade på Nyhetsmorgon i söndags. LÄNK! Det var ett så kallat Pyramidpass där man gör allt fler repetitioner för varje övning man gör. När man är uppe på toppen så fortsätter man neråt med samma övningar men allt färre repetitioner. Ni vittnar om träningsvärk, endorfinkickar och nytändning till träning efter semester och ingen är gladare än jag! 🙂

Flera har frågat om tidsåtgången på passet; jag tycker att 20 minuter är lagom att köra och då kan du se hur långt du hinner på den tiden. För mig tar 10 upp till 60 och ner till 10 igen cirka 12 minuter. Mina PT-kunder kör på 12-28 minuter om de ska köra hela pyramiden och vissa hinner 10-60-10-50 på 20 minuter. Jag tycker inte att det är så viktigt. Antingen kör du strikt hela tiden och vilar när du behöver eller så anpassar du djupet och tempot till en lägre nivå så att du inte behöver vila så mycket. Det viktigaste är att du känner dig stark igenom passet och lyckas bibehålla självförtroendet hela vägen, även när det känns tufft.

Nu på söndag kommer programledaren Maria Forsberg och jag prata om och visa ett pass fokuserat på mage och bålstyrka. Jag brukar kalla upplägget Klockan där man jobbar med allt kortare intervaller för varje omgång i en övning.

09.30 cirka får ni kolla på TV4, eventuellt sänds Nyhetsmorgon på Kanal 7 också då Friidrotts-VM börjar i helgen och TV4 sänder tävlingarna. Förutom ett magträningspass kommer vi också att prata om proteintillskottets vara- eller ickevara. 🙂


Med tanke på benträning; stepup på en bänk med knäet högt upp är en perfekt övning att köra i ett pyramidpass.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Träningsglädje 8 augusti, 2013 at 20:06

    bänkkliv är en favorit! eller, har blivit en favorit under sommaren!

    [Svara]

  • Svara alfredsmamma 8 augusti, 2013 at 21:23

    Jag är van att träna ofta och hårt, men måste säga att det var länge sedan jag hade sån grym träningsvärk som efter din pyramid 🙂

    [Svara]

  • Svara Åsa 8 augusti, 2013 at 22:29

    Ett pass helt i min smack! Å träningsvärken är grym;)
    TACK! Dina upplägg av pass är super!!

    [Svara]

  • Svara JOS 8 augusti, 2013 at 23:59

    SJUK träningsvärk efter ditt Pyramidpass. Och då tränar jag ändå en hel del

    [Svara]

  • Svara Icka 9 augusti, 2013 at 14:12

    Broms Karlaplan
    Sebastien öppnar nytt där!
    Värt varje ögonblick…

    [Svara]

  • Svara Anonym 9 augusti, 2013 at 20:52

    Mina ben var kaos efter passet! Världens bästa benpass! Mer sånt 😀

    [Svara]

  • Svara Sandra 9 augusti, 2013 at 21:01

    Hade helt missat detta pass trots att jag oftast sitter bänkad framför tvn när du är med på Nyhetsmorgon!! Är ingen person som gillar att läsa träningsbloggar då jag ofta tycker att de kan bli lite för falska och ”inspirerande”. Men din och dig som person får mig taggad och inspirerad varje gång du skriver eller visar något! Tack för det och tack för ett sinnessjukt bra pass som fick mig att halta hem 🙂

    [Svara]

  • Svara Alice 10 augusti, 2013 at 17:09

    Hej! Jag är en 14-årig tjej och måste tacka för en Grym blogg, blir så peppad av att läsa den! Du är en sån stor inspirationskälla för mig!
    Jag tränar 5-6 pass i veckan, då mest löpning, backintervaller i slalombacke och cykling och på vintrarna löpning, längdskidor och långfärdsskridskor. Har nyss löst gym-kort och ska komma igång med styrkan på riktigt! Hemma har jag en rockring på 2 kilo från Abilica och jag undrar hur pass bra träning det är egentligen! Tänker mig att det är bra för bålen och att man får en starkare mage av att rocka då det blir rätt ansträngande efter ett tag. Om man får önska ett inlägg så skulle jag vilja ha ett om rockringade och kanske lite övningar man kan göra med den som träningsredskap, hur bra träning det är och hur man får till den allra effektivaste träningen med den som hjälpmedel!! Det är så pass enkel
    träning, den går att lätt fälla ihop och transportera och sedan bara ta upp och rocka. Passar bra för de som ofta reser och det är billig träning! Jag är bara 14 år och skulle även vilja veta hur man kan träna som 14-årig då jag är väldigt intresserad av träning, då främst löpning då jag springer lopp, men även längdskidåkning på vintern, då jag kommer och bor i Östersund/Åre. Är det bra att styrketräna i min ålder och ska man ta ut sig till max?
    Tack för en så fin blogg som ger mig motivationen och inspirationen, och jag är så Tacksam för svar!

    [Svara]

  • Svara Lofsans ben/puls-pyramidpass | Life of Lisa - feat. Stella By Stardust & Miracle Max 13 augusti, 2013 at 18:23

    […] tipsade om ett pyramidpass när hon var med på Nyhetsmorgon häromveckan. Jag har hört flera som kört det och som vittnat om rejäl träningsvärk, men jag […]

  • Lämna kommentar