Träning, Videobloggar

Filmade övningar för rörlighet och excentrisk styrka

I dagens pass fokuserade jag på underkroppen. Jag gillar att värma upp med en dynamisk rörlighetsövning först innan lite tyngre styrkeövningar. Idag körde jag en statisk utfallsrörlighetsövning (övning 1 i filmen, 3 varv á 10 per sida) innan styrkan. En av de övningarna var så kallad excentrisk lårstyrka i form av benspark i maskin. Man är alltid starkare i den bromsande fasen så för att utmana även där kör man med ett ben i taget på vägen ner men så pass tungt att man måste hjälpa till med andra benet på vägen. Galet bra kontakt med framsidan av låret!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Saras träningsblogg 18 november, 2013 at 22:45

    Bra övning den första där! Ska jag testa! 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 19 november, 2013 at 09:48

    Hej!
    Finns det liknande övningar till baksida lår och rumpa?

    [Svara]

    admin Reply:

    Excentriska övningar menar du? Ja, om du har tillgång till liggande lårcurl kan du köra med båda benen upp och sedan bromsa med bara ett ben till utsräckt. I benpress kan du pressa upp med båda benen och sedan ta bort ett ben på vägen tillbaka.

    [Svara]

    Anna Reply:

    Ja övningar i allmänhet för att tighta till rumpa och insida- och baksida lår….

    [Svara]

  • Svara mari 19 november, 2013 at 21:23

    Tack för bra tips 🙂

    [Svara]

  • Svara Angelica 23 november, 2013 at 11:18

    Jätte bra klipp! 🙂

    Haha och älskar låten. Fick julkänsla 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar