Videobloggar

Filmad övning: sittande rodd

En av mina favoritövningar för ryggen, förutom chins, är sittande rodd. I princip alla gym har ”maskinen” och jag brukar köra med det smala greppet. Sittande rodd tränar övre och nedre delen av ryggen, baksidan av axeln och biceps samtidigt som den engagerar baksidan av låret också.

Här åtta tekniktips som jag tycker är viktiga att tänka på för att få kontakt:

-Sträck ut ordentligt långt fram så får du med rörligheten i skulderbladen.
-Sug i naveln på vägen fram redan, extra mycket på vägen bakåt.
-Dra först med ryggen och sedan med armarna.
-Dra bak armbågarna så mycket som det går.
-Nyp till skulderbladen, be en kompis hålla ett finger mellan dem.
-Sänk axlarna ordentligt.
-Undvik att hamna bakåtlutad, sträck på dig med huvudet uppåt när du är i bakersta läget.
-Sträck först ut armarna och sedan ryggen.

Här är en film med övningen filmad från två vinklar.
[videofyme id=”1240695″ width=”500″ height=”320″]

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Karin 9 april, 2013 at 18:41

    Hur tungt rekommenderar du att man kör? Hur tungt kör du? Jag brukar göra 10×5 är det rimligt?
    Tack på förhand!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det beror på var man befinner sig i sin utveckling och vad man har för mål. Upp till 10-12 repetitioner om man jobbar med styrka annars 10-20 om man är nybörjare och vill bli uthålligare.

    Menar du 10 set med 5 repetitioner i varje eller 5 set/omgångar med 10 i varje?

    [Svara]

    Karin Reply:

    Tack för svar! Jag menar 5 set med 10 i varje.

    [Svara]

  • Svara Erica 10 april, 2013 at 07:19

    Bra film som tydligt visar hur det ska se ut. Jag gör ofta fel och faller fram för mycket med ryggen. Jag blir väl trött antar jag.

    [Svara]

  • Lämna kommentar