Lofsan

Film med Valborgsfysen

Clara, Johanna och jag är i Göteborg för att jobba. I går firade vi Valborg på gymmet Fysiken vid Kaserntorget. Passet vi körde hade jag precis kört med en PT-klient så jag var väldigt nyfiken på hur det skulle kännas för mig, baserat på hennes reaktion.

Efter några timmar på tåget och en heldag vid konferensbordet var det så skönt att få använda benen ordentligt men jag kan intyga att vi var skakiga som bambi efter träningen. Idag, dagen efter passet så har jag så ont i rumpan och baksida lår och det blir bara värre för varje timme som går. Jag älskar känslan pervers som jag är!

Passet som ni ser i filmen är komponerat till en person som är van att styrketräna, behärskar knäböj med vikt både framför, bakom och ovan huvudet, behärskar tekniken vid marklyft samt är van vid att lyfta tungt. När Lofsangruppen anordnade inspirationsevent i Torekov för två veckor sedan så hade vi fyra workshops inriktade på skivstångsträning och jag vet att det var flera som efteråt blev så sugna på att köra mer skivstång framöver. Många av er som läser min blogg tränar hemma eller ensamma på gymmet så då är det perfekt med inspiration på hur ni kan komponera pass med svårare tekniska moment. Var alltid noga med tekniken och om du känner dig osäker på hur det ska kännas och se ut ska du alltid fråga någon som kan övningen.

Block 1:

Varv 1: 10 knäböj med skivstång på raka armar

Vila 3 min

Varv 2: addera 10 knäböj med skivstång efter ytterligare 10 knäböj med raka armar

Vila 3 min

Varv 3-5: addera 20 utfallssteg med viktplatta i famnen efter de 20 knäböjen

Vila 3 min mellan varven

Block 2:

Varv 1: 10 marklyft med skivstång

Vila

Varv 2: addera 20 raka marklyft med korsade ben, 10/sida efter 10 marklyft.

Vila

Varv 3-5: addera 10 höftlyft med samma stång du kört marklyften med efter de 30 marklyften.

BONUS: 100 reps för rotatorcuffen med gummiband

Som vanligt, ställ frågor här eller på facebook om du undrar något kring passet!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Rund är också en form! 2 maj, 2015 at 00:45

    Hej!
    Tar raka marklyft och raka med korsade ben på olika sätt? Eller varför gör man med korsade?

    [Svara]

    Anna Reply:

    Jag undrar oxkså över syftet med korsade ben? Känns som en rätt udda variant! Generellt skulle din blogg bli ännu mer läsvärd om du beskrev med om syfte med övningar och dina egna varianter på klassiker!

    [Svara]

    Clara Reply:

    Det finns många metoder för träning men endast få principer. Att kunna bemästra en rörelse med olika tyngdpunkt, belastning och vinklar ökar du din kropps förmåga att hantera olika påfrestningar som tex plötsliga riktningsförändringar i vardagen. En av principerna inom träning heter SAID och handlar om anpassning – du blir bra på det du tränar på men du behöver också variation för att utmanas och utvecklas. Om du söker fördjupning av dina kunskaper rekommenderar jag att läsa en vetenskapligt baserad bok om träning och träningens principer, kanske inte att förvänta dig att all info för dig ska finnas på en träningsblogg med inspiration för de flesta. Sisu idrottsförlag har många bra böcker, tex en som heter Styrketräning. Lycka till!

    [Svara]

  • Svara Lina 2 maj, 2015 at 11:50

    Du är så otroligt generös med att lägga upp färdiga pass- tack!
    Jag uppskattar det mycket och du är en stor inspiratör för mig!
    Lina

    [Svara]

  • Svara Anna Haeggman 2 maj, 2015 at 23:51

    Jag gillar när du lägger upp färdiga pass. Jag kikar ofta in här för att se om något nytt dykt upp. Jag testar nästan alla. (inte löppassen 😉 )

    Tack för inspiration!!

    Mvh Anna

    [Svara]

  • Svara Linda 3 maj, 2015 at 00:25

    Jätte kul att se dig kämpa Lofsan! Det inspirerar!

    [Svara]

  • Svara Anna 3 maj, 2015 at 14:28

    Passet verkar tufft men roligt! 🙂 Körde ni samma vikt för knäböj med raka armar som knäböj med stången på axlarna?

    [Svara]

  • Svara Ulrika 3 maj, 2015 at 15:07

    Hej! Finns det alternativ till höftlyft med stång? Jag kommer inte under stången på golvet så jag kan lyfta…

    [Svara]

  • Svara Kristin 5 maj, 2015 at 04:22

    Härligt pass. Det måste testas. När du skriver addera för varje varv gör man då det som står i varv 1 och sen lägger på det andra? Tack för inspirationen 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar