Lofsan

Film med komplex skivstångsuppvärmning

Det finns olika skolor, metoder och tankar kring hur man ska värma upp innan man styrketränar. Jag låter mina klienter göra olika beroende på vad det är för typ av person, vilken erfarenhet hon har av styrketräning och vilka mål hon har. För klienter som vill minska i fettvikt, som är vana att träna och som jobbar en hel del med skivstång som redskap kan jag lägga in en komplex skivstångsuppvärmning innan styrketräningen. Ibland har hon dessutom sprungit eller rott intervaller först. Denna uppvärmning funkar såklart riktigt bra för dig som bara fokuserar på styrkeutveckling och vill lära in tekniken.


Den här skivstångsuppvärmningen går lika bra att göra med pinne eller en lättare stång, särskilt om det är nya rörelser för dig. Jag förespråkar att man lägger in vissa moment i träningen barfota som ett prehabiliterande moment för fötterna. Min erfarenhet är att personer som alltid tränar i skor, och har samma skor på alla pass, har sämre balans och i större omfattning har svårare med tekniken när hon får i uppgift att ändra fötternas position i till exempel knäböj och när utfallen ska göras i en annan riktning än framåt.

Kom ihåg att använda hela foten i golvet och särskilt aktivera stortån!


Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Emi 9 maj, 2015 at 13:04

    Den var ju skitjobbig! Haha! Körde den två varv som en del av mitt gympass – inte uppvärmning 😉

    [Svara]

  • Lämna kommentar