Lofsan

Explosiv benträning

Jag fick många reaktioner på mitt inlägg om jag uteslutit benpress och benspark från min egen träning. Många är vana vid att göra de övningar som alla andra gör, de som räknas som standardövningar. Jag har lagt in mycket mer explosiv benträning i mitt eget upplägg de senaste åren och upphopp på bänk och stepup i olika varianter är två favoriter. Både frånskjut och landning i hoppen ska vara så mjuka och ljudlösa som möjligt, i klippet nedan är det bänken som smäller, inte mina fötter mot dynan. Börja med en låg höjd och öka efterhand som du känner dig trygg.

Gör inte hoppen om du är mer än halvvägs gravid eller inte har tillräckligt stark bäckenbotten för att kunna springa.

Superseta gärna med en enklare tekniskt sett benövning efteråt. På klippet kör jag 20 djupa stepup per sida. Cirka 30 sekunder vila mellan tre varv.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Trillingnöten 19 januari, 2012 at 07:53

    De där upphoppen alltså…ser läskiga ut. Jag måste hitta nåt som är väldigt lågt till en början att hoppa på…

    [Svara]

  • Svara sophia 19 januari, 2012 at 10:07

    En fråga: jag som vill bygga mer överkropp och forma nederkroppen men inte göra den större. Hur mycket benövningar bör jag köra? Jag kör mest ben som puslhöjare och utfall etc utan vikter. Är det rätt tänkt? Jag undrar också över de benövningar som du gör i kombination med tex bicepscurl, axellyft osv. Jag prövade det igår. Jag tycker det är tekniskt svårt och jag orkar inte alls lika mycket som om jag skulle dela upp övningen. Men får man bättre resultat om man gör på ditt sätt? Eller är ditt sätt för att öva balans och inte isolera en specifik muskel eller är det bara för att variera?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Du som behöver fokusera mest på muskelbyggnad och inte på förbränning bör dela upp det så att du fokuserar på överkroppen. Kör biceps, axlar och triceps, samt rygg i olika kombinationer och fokusera på teknik och muskelkontakt.

    [Svara]

  • Svara Anna 20 januari, 2012 at 13:22

    Oj, tack för tipset och tack för en fin blogg!
    Och förresten, Charioten som du just skaffat ÄR jättebra, min bror tävlar i triathlon och har samma vagn för sin lilla son och vagnen har funkat jättefint då man har barnet med på träning.

    [Svara]

  • Lämna kommentar