Lofsan

Excentriska chins/pullups

Excentrisk träning är viktig både för att nå ökad muskelmassa och styrkeökning i koncentriska fasen. Excentriska delen i en övning är den delen där du bromsar/håller emot. Chins/pullups är en övning som är extra lämplig att träna excentriskt i.

När du

1. orkar hålla dig statiskt däruppe
2. orkar bromsa på vägen ner kan du prova att
3. hoppa upp och greppa i farten och sen bromsa dig på vägen ner.

Om man inte kan göra en enda chins/pullups (vilket de flesta inte kan) så är det svårt att träna på det om man inte i vilken ände man ska börja i. Senare i vår kör jag två stycken workshops inriktade på chins/pullups där du som inte kan göra en enda kan vara med för att få hjälp med hur du ska starta. Även du som redan kan göra ett par är välkommen, mitt rekord är 27 stycken så jag kommer säkert kunna hjälpa dig komma vidare med fler om du vill. Fokus är på teknik, positioner och så kallade sticking points, alltså var någonstans i rörelsen som just du behöver hjälp.

Läs mer på Lofsangruppen.se/studio!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Josefine 9 mars, 2016 at 08:12

    Hej lofsan. Jag har köpt din bok om mammaträning i hopp om att få till alá min gamla vanliga kropp efter en rätt jobbig graviditet. Min dotter är nu en vecka gammal och jag känner mig redo att komma igång. Kanske är jag lite ”postgravidtrög” eller så fattar jag helt enkelt inte detta.

    Det jag inte förstår är om man, i första blocket, ska börja med en aktiveringsövning eller flera? Om man ska börja med första aktiveringsövningen (vilket jag gissar att man ska), hur länge ska man göra varje övning innan man gör fler eller ska man göra alla övningar i ett pass?
    Mvh Josefine

    [Svara]

  • Lämna kommentar