Lofsan

Ett sätt att variera och effektivisera träningen

Istället för att köra en övning i taget när du styrketränar kan du slå ihop flera övningar på raken innan du vilar. Du kan välja vilka övningar du vill men det är smidigt om de kräver samma utrustning eller kan utföras på samma ställe så att du slipper springa runt i gymmet.

Idag körde jag ett triset (alltså tre övningar på raken) med bicepscurl, axelpress och stångrodd. Sedan vilade jag ca 20 sek innan jag körde en omgång chins, vilade 20 sek, och så upp med stången för att göra mitt triset igen osv i tre omgångar. Enkelt, varierat och roligt.

Imorgon går Sicklaloppet av stapeln, 10km runt Nacka och Hammarby Sjöstad så jag körde inga ben idag. Annars brukar jag faktiskt köra knäböj eller utfall i varje pass. Det behöver inte vara tungt men det är ett jättebra sätt att värma upp kroppen på.


Sixten gjorde det mindre trevliga att kliva upp klockan 04 i morse. Som tur är är det TV:n som gäller då så jag tog med mig täcket till soffan. Jag ringde till förskolan imorse och sa att han får hänga med Baxter och mig istället. Det är ju sjukt lyxigt att kunna välja att göra så. Om bara några veckor blir det annorlunda när jag jobbar heltid igen.


Nu sover båda två i Donkeyn. Sixten vägrade lämna MiniSats och skrek så att det till och med sprack små blodkärl i tinningen. Typ 20 minuter senare tystnade han i hissen upp till lägenheten. Helt slut. Det är allt mer sällan han sover på dagtid och det gör att han somnar så mycket bättre på kvällen. Men efter den tidiga morgonen behöver han sova idag.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Angelica 30 september, 2011 at 11:50

    Hur länge ska man vänta med att börja styrketräna/spring efter en förlossning? Hur gjorde du efter graviditeterna?
    Har tänkt promenera super supermycket första tiden, men funderade på om det är ok att börja styrketräna och springa lite efter dom 10 veckorna när man varit på återbesök och allt ser ok ut såklart.

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Promenader kan du börja med direkt men starta i lugnt tempo och inte så länge i början. Öka stegvis. Be barnmorskan känna på bäckenbotten. Du måste träna knipet så mycket som möjligt. Sträva efter att kunna klippa av strålen när du kissar. Plankan är en bra övning du kan göra hemma så fort du kommit igång efter förlossningen. Tänk på att dra in naveln.

    Ibörjan räcker övningar där du jobbar med egen kroppsvikt alldeles utmärkt.

    [Svara]

  • Svara Madeleine 25 30 september, 2011 at 12:57

    Hej!
    Läste din fantastiska förlossnings berättelse, du skriver väldigt bra!
    Min första förlossning var också ett helvete, med en lång vattenavgång som slutade med igångsättning och 26 långa jobbiga timmar innan gossen min kom ut.
    Andra gången gick jag som du och väntade på att det skulle göra ont och att värkarna skulle komma regelbundet men det gjorde de aldrig på mig och det slutade med att dottern föddes hemma i hallen bara 6 timmar efter att jag känt den första värken 🙂
    Läste häromdagen att du köpt en del didriksson ytterkläder till dina barn, kan du inte visa bilder? Nyfiken 🙂 Har själv köpt deras overaller till mina barn i år.
    Ha en bra dag!
    Mvh Madeleine

    [Svara]

  • Svara hanna 30 september, 2011 at 13:47

    Jag blir verkligen inspererad och tränings sugen när jag ser dina videos. Undrar om du alltid kör igenom hela kroppen när du styrke tränar?Och hur många övningar gör du per muskel grupp?
    Satt och titta på youtube på lite träningsvideo på dig (de var så jag hitta din blogg för ett tag sedan) och vart inspererad på det sätt du träna,just supersett och så =)

    [Svara]

  • Lämna kommentar