Träning, Videobloggar

Enkel övning för rumpa, mage och triceps

Efter ett konditionspass med till exempel löpning eller cykling passar det perfekt att komplettera träningen med övningar som engagerar bålen, rumpan eller kanske triceps och där man inte behöver redskap. En övning utan redskap kan vara knepig att göra så att man verkligen får kontakt, ibland får man lägga till ett moment för att få till det. Knästående benspark är en övning som tränar rumpan framförallt men på ett enkelt sätt går det att krydda den så att magen och ländryggen (svanken) också får jobba och så adderar vi pushups för fastare överarmar. Voila! En skön övning med mycket kontakt!

Kör 1 minut per ben, 6 omgångar totalt utan vila. Krydda med pushups om du vill ha mer träning för armarna.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Kommentarer

  • Svara Petras familjeliv - med LCHF och träning 31 juli, 2013 at 11:57

    Måste testas såklart:)!

    [Svara]

  • Svara Anna 31 juli, 2013 at 15:31

    Hej Lovisa!

    Vill börja med att säga att jag tycker du är fantastiskt vacker och en stor inspirationskälla. Jag är inne och kikar här varje dag. Jag och min sambo ska gifta oss nu om ett par veckor och efter det planerar vi att skaffa barn. Om allt går som vi hoppas så kommer jag nog ha en hel del gamla inlägg här att gå igenom senae.

    Nåväl, nu till min fråga. Jag har ju förstått att du tränar en hel del, är aktiv i vardagen och verkligen tar i när du väl kör. Dessutom ser man ofta på bilder att du lever som gemene man, dvs käkar en glass ibland osv. Det jag undrar över är om du ändå har koll på ditt kaloriintag och om du har det, hur tänker du isåfall kring detta? Om inte, finns det någon anledning till det? Anser du dig röra dig såpass mycket att kroppen inte påverkas av överskott imellanåt.

    Jag är normalviktig, men har fortfarande ett par kg till innan jag är helt nöjd (är 167 cm lång, väger 63 kg och har en fett % (mätt med caliper hos PT) på ca 25 %) Jag försöker variera träningen och äter nyttigt 6 av 7 dagar men tycker ändå inte jag får några resultat. Har stått still mer eller mindre i flera månader nu. Har du några tips/tankar/ideer kring detta? Bör jag anlita en PT? Även med tanke på våra kommande planer?

    Tack för att du är du

    Ha en fin dag

    Anna

    [Svara]

  • Svara Petra 1 augusti, 2013 at 08:13

    Hej, tack för en härlig blogg.

    Jag har försökt följa dig på tv4 under vårent. Har varit toppen bra.

    Jag missade dessvärre avsnittet där du tipsar om såser till mat uten att använda mejeriproödukter. Har försökt leta fram detta men det verkar vara omöjligt, bara klippet med övningarna är med.

    Kan du hjälpa mig med var jag kan hitta det tro ?

    Tack för hjälpen.

    //Petra

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Hmm, konstigt! Jag fixar ett blogginlägg om dom!

    [Svara]

  • Svara Sofia 1 augusti, 2013 at 19:46

    Jag har alltid fått lära mig att man ska hålla bålen så stilla som möjligt då man gör såna här bensparar, för att verkligen använda rumpmusklerna istället för magen. Men det kanske blir en bra kombination av muskler om man ”följer med” i rörelsen mer med hela kroppen?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det beror på hur mycket man vill involvera bålen. Det bestämmer du själv. 🙂

    [Svara]

  • Svara Madelene 2 augusti, 2013 at 08:44

    Hej!
    Först och främst måste jag säga att jag älskar din blogg, riktigt inspirerande och bra övningar. Tittade på videon och blev förälskad i byxorna du har på dig, vart hittar man dem?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    TACK!! De är köpta på Niketown i London, vet inte om de finns i Sverige faktiskt.

    [Svara]

  • Lämna kommentar