Lofsan

En vanlig dag i Makrigialos

Idag har det varit tomt vid poolen eftersom de allra flesta åker hem kring eftermiddagen. I kväll fylls det på med nya norrmän, danskar och svennar som kommer med bussen från flygplatsen. Vi måste muta in vårt revir så att ingen nykomling tror att de får ta vår stora solbädd i skuggan. Den är vår liksom.

Vi badar i havet varje förmiddag. Idag var det stora vågor som kittlar skönt i magen. Sixten jublar när vi hoppas i skummet. Baxter flinar mest. Han vill möta vågorna med ryggen och gillar inte när han kan se dem komma. Några timmar i poolen och på vår fantastiska solbädd gör att dagen känns kort, plötsligt är det eftermiddag. Det är sorgligt tycker jag.

Efter en jättegod kycklingsallad nere i restaurangen till lunch sövde jag Baxter uppe i lägenheten. Jag bytte om till träningskläder och lämnade familjen på balkongen. Dags för träning!

Det visade sig att gymmet har stängt på torsdagar men istället för att byta tillbaka bikinin tog jag på mig pulsbandet och Polarklockan och gav mig iväg med löparskorna. Det går långa strandpartier längs med Makrigialos kust, växlande sandstrand och stenstrand. Sedan kommer klippartier och ett berg. Mer stenstrand. Lång stenstrand. Tomatplantager. Från turistortsplotter till pittoresk medehavsby till landsbygd. Så häftigt!

När det är så varmt som nu; upp mot 35-36 grader är det viktigt att hålla koll på intensiteten i passet och därför använde jag mig av min pulsklocka. Först körde jag 16 minuter ren löpning i ena riktningen med 178 slag som högsta uppmätta puls. Den pulsen motsvarade väldigt hög ansträngning och fick bli mitt riktvärde för resten av passet. Jag räknade snabbt ut att 174 slag är 87% av min uppskattade maxpuls: 225-ålder och en lagom nivå för detta pass i värmen. Resten av löppasset blev således ett pulsintervallpass där varje intervall gick ut på att nå 87% av maxpuls. I viss terräng tar det 2 minuter, på asfalt upp till 4. Sedan gick jag till pulsen underskred 80% (160 slag) för att springa upp pulsen till 87% igen gång på gång. Ett enkelt och roligt sätt att variera löpträningen och ta bort fokus från tidsaspekten. Tiden är oviktig i detta sammanhang. Det är kroppen ansträngningsnivå som är i fokus.

Jag hann 5 stycken intervaller innan jag nådde hotellet igen och pulsklockan visade 35 minuter löpning. Då körde jag det korta varvet av mitt effektiva utomhusträningspass vid solstolen. 30 sekunder per övning utan vila mellan. Så himla bra! Baxter sov is kuggan medan Hans och Sixten tränade hundsim.

De tjocka mammorna blängde med sin allinclusiveläsk i muggen där jag stod i plankan bredvid dem men det är inte mitt problem. Alla väljer själva hur de vill tillbringa sin semester. Jag tycker att balans är viktigast och därför tränar jag även när jag är bortrest. Sedan är poolen extra skön efteråt och maten smakar extra gott, det gör det extra värt tycker jag.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Jessica 21 juli, 2011 at 19:11

    Helt rätt, Lovisa! Låter som utmärkt spenderad tid i mina öron.

    [Svara]

  • Svara ida-maria,mamma till Lykka 21 juli, 2011 at 19:57

    Jag LÄNGTAR efter söndag för då ska jag till gymet igen efter några veckors semester!!!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Yeah!!

    [Svara]

  • Svara Petra 21 juli, 2011 at 20:54

    Håller på dig helt klart!! Alla gör som de vill men det sticker ju såklart i andras ögon om man gör något som inte ”alla andra” gör! För övrigt tycker jag att du verkar helcool!!

    Ha en fortsatt bra semester!!

    Petra

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Ja, jag tycker att det är upp till var och en hur man vill leva och vara då får man låta andra vara.

    [Svara]

  • Svara Mia 21 juli, 2011 at 21:49

    Hej!
    Kul & inspirerande blogg du har :o)
    Tänkte fråga om du kan rekommendera någon app för intervallträning om man ska prova dina övningar?

    Önskar er en fortsatt härlig semester!

    Hälsningar
    Mia

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Det finns ju massa olika och många gratis så det är bara att ladda ner och testa vilken du gillar bäst. I vissa tex Nike kan du lägga in musik som stoppar när du ska vila.

    [Svara]

  • Svara lotta 21 juli, 2011 at 21:53

    vilka hårda ord mot de stackars (tjocka)kvinnorna. Vad vet du vad som ligger bakom?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jag har ingen aning om vad som ligger bakom och det är också vad jag menar; jag sköter mittt och andra sköter sitt.

    [Svara]

  • Svara Lotta 21 juli, 2011 at 22:35

    Haha, du är ju bara bäst! Det kan de ha tjuckisarna som dricker läsk hela dagarna (så fullständigt meningslösa kalorier)! Jobba på bara och visa dem vart skåpet ska stå! Ja, det gäller er båda ju 😉 KRAM

    [Svara]

  • Svara petra 22 juli, 2011 at 08:30

    har tänkt mig att ge mig på jogging/löpning. Hur startar jag ,ett par bra skor är införskaffade! Pulsklocka? HAr tänkt att det blir perfekt att jogga med vagnen när de två större är på dagis!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Börja med att jogga en minut, gå en minut i 20 min första gången. När det kännns för lätt förlänger du till 2 min/1min. Så kan du köra upp till 10 min åt gången. Ta ett pass i taget. Förläng totala tiden lite efterhand. Du behöver inte springa så länge i början.

    [Svara]

  • Svara petra 22 juli, 2011 at 21:31

    tack för dina tips och råd!!

    [Svara]

  • Lämna kommentar