Lofsan

En dag kvar till jullov

Idag är sista dagen på förskolan för gräbsen innan deras långa jullov. Jag besöker Nyhetsmorgon på söndag morgon så jag har ett par dagar kvar innan mitt jullov. Vi ska till exempel filma tre övningar på Rosa Skrot idag som jag kommer att prata om i sändningen på söndag. Temat är träning och huvudvärk, hur/om träning kan lindra kronisk huvudvärk. Det är ett väldigt spännande ämne tycker jag!

Ställ dina frågor om huvudvärk och träning i kommentarsfältet här nedan så tar jag med mig till dom i studion på söndag och svarar på dom i direktsändning!


Vi gjorde en mental tjuvstart av jullovet redan i helgen. Eftersom vi inte firar jul hemma i år och dessutom redan köpt alla julklappar har vi noll julstress. Då kan vi ägna oss åt långa promenader och mys hemma i soffan istället för att stressa runt. Love it!


Sixten har sina nya jeans från Ossoami, dunjacka med fuskpäls från Reima och mössa med matchande halsduk från Zara. Timberlandkängorna i nubuck är en favorit här hemma och vi har haft ett par varje vinter sen födseln. Så snyggt tycker jag. Min knallrosa jacka är från Röhnisch jackkollektion förra året.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Kommentarer

  • Svara Karin 19 december, 2014 at 09:42

    Hej! Spännande ämne! Jag får istället ofta huvudvärk av träning. Jag upplever att det uppstår när jag tränat rumpa så leder det till någon konstig spänning i hela baksidan. Ibland sitter träningsvärken mellan skulderbladen och ger huvudvärk, kan det vara nån typ av spänningshuvudvärk? Eller är det nån svaghet jag kan arbeta med? Det blir ju oftast bättre av att jag får igång cirkulationen i det området, typ en promenad, massage eller foamroll.

    /Karin

    [Svara]

  • Svara Sara 19 december, 2014 at 10:58

    Varför får jag huvudvärk så fort jag tränar,oavsett nivå och pass eller utövar vardagsmotion,(promenad längre än 20 minuter eller cyklar). Fick för tre år sedan en utmattningssyndrom som övergick till utmattningsdepression (men är nu på väg tillbaka och ska förhoppningsvis börja arbetsträna i vår) plus det ska jag bli tvåbarnsmamma i sommar…

    [Svara]

  • Svara SpringSara 19 december, 2014 at 11:00

    Spännande ämne! Jag har nog inga konkreta frågor, men jag upplever absolut att det hjälper om jag har huvudvärk. Jag har aldrig haft migrän, men kan få spänningshuvudvärk då och då och det släpper i princip alltid av en löptur!

    [Svara]

  • Svara Ida 19 december, 2014 at 11:10

    Verkligen spännande ämne, ska definitivt kolla!

    Jag har ofta någon lättare typ av migrän/spänningshuvudvärk, jag ”fungerar” i vardagen men har då svårt att t.ex. böja mig ner eller snabbt resa mig upp. I dessa fall vill man ju helst bara ligga stilla och vila, men vad tror du, är det något som kan lindras med lättare träning?

    [Svara]

  • Svara Lovisa 19 december, 2014 at 11:26

    Jag har nästan alltid spänningshuvudvärk då det blir mycket stillasittande då jag studerar. Försöker däremot träna ofta vilket underlättar när blodcirkulationen kommer igång. Däremot kommer värken tillbaka så fort jag blir kall igen, främst i nacke och halsmuskler. Hur bör man tänka gällande träning av dessa muskler? Är det dåligt att köra hård styrketräning eller bör man istället satsa på att göra stretchövningar?

    [Svara]

  • Svara Josefine 19 december, 2014 at 14:40

    Hej Lovisa! Intressant ämne! Jag har svårt att träna axlar och rygg, får då alltid en migränliknande huvudvärk dagen efter, hur kan jag tänka kring detta?

    God jul!

    Josefine

    [Svara]

  • Svara Minna 19 december, 2014 at 16:28

    Åh skulle gärna vilja veta varför jag i princip alltid får huvudvärk i samband med att jag tränar. Löpning är helt klart värst. Har testat alla möjliga varianter, ätit före, ätit efter, tränat direkt på morgonen och senare på kvällen. Träning i samband med ledighet då jag vet att det inte kan bero på spänning efter en hel dags stillasittande på kontorsstol framför skärmen och i möten.

    [Svara]

  • Svara Anne 19 december, 2014 at 17:50

    Hej! Sista veckorna har jag också fått stark huvudvärk av träning. I mitt fall lite tyngre styrketräning, gemensamt är att jag gjort övningar ovan huvudet (som press upp med skivstång). Går över på några dagar.Tankar om det? Tips på alternativa övningar?

    [Svara]

  • Svara Gunilla 19 december, 2014 at 18:45

    Hej!
    Har en hel del spända muskler i nacke och axlar som ger huvudvärk. Är då stryketräning bra? Eller är det negativt och leder till mer ”stress” av de spända muskler?
    Hoppas ni får ett härligt jullov!
    Kram

    [Svara]

  • Svara Carro 19 december, 2014 at 23:46

    Hej Lovisa!
    Jag har ibland riktiga problem med huvudvärk i samband med träning, och då är det speciellt när jag tränat och tagit ut mig riktigt hårt, som ett hårt spinningpass eller tidigare när jag spelade basket kunde jag få det efter riktigt tuffa matcher. Huvudvärken kommer några timmar efter passet och kan då vara riktigt ihärdig. Jag har funderat på om det kan vara vattenbrist, men jag dricker ganska mycket så det känns inte så troligt. Så min fråga är om du har någon aning om vad detta kan ha för samband och om det finns någonting man kan göra åt det? För huvudvärken kan ibland hindra mina efterkommande timmar om jag tränar lite tidigare på dagen.

    [Svara]

  • Svara Elin 20 december, 2014 at 19:02

    Hej Lovisa (och Jessica ifall det är ni som sänder på söndag!)

    Har en lång och ganska komplicerad fråga men hoppas jag kan få någon form av respons. Antingen direktsänt eller ett privat svar med tanke på ert ämne.

    Min sambo har spelat professionel hockey sen han var 16 år gammal. I februari dett året fick han han smäll mot huvudet vilket resulterade i hand 6e hjärnskakning i ordningen. Sedan februari detta året är inget sig likt. Han var vart sjukskriven sen dess. Och givetvis försökt diverse olika rehabförslag samt röntgat huvud, nacke, käke.

    Jag undrar om ni vet någon som vet mer om det här. Denna sorts huvudvärk är givetvis från individ till individ men också svårt att som anhörig/läkare/familj att förstå sig på.

    Vet ni nått uppskattar jag om det nämns eller meddelas. tusen tack på förhand.

    Mvh Elin 0709-946404

    [Svara]

  • Lämna kommentar