Lofsan

Dunderklubben goes Södermalm

Dunderklubben är ett kul koncept jag kör tillsammans med några kompisar. Det är Clara som ligger bakom namnet. Dunderklubben är en vecklig sammankomst inriktad på styrkelyft. Jag fokuserar bara på marklyft medan de andra också jobbar med knäböj och pressar med skivstång. Vi följer en så kallad programmering vilket i vårt fall innebär bara ett fåtal omgångar fast med riktigt tunga vikter.
 
 Vi brukar träna på Sats Spårvagnshallarna på lördagsmorgnarna men på grund av massa resor och sjukdomar har vi haft uppehåll ett par veckor. Denna vecka körde Dunderklubben veckans pass på Sats Medborgarplatsen efter jobbet.
 
 Mitt första mål med marklyftsträningen har varit att klara 100 kilo 1 gång. Det finns både en fysisk och en mental aspekt till varför jag satt upp detta mål. Kroppsligt sett så känner jag att jag behöver och vill utmana mitt bäcken lite mer nu. De första åren efter förlossningen så har jag fokuserat mycket på att bli stabilare i bäckenet, återfå kontrollen över bäckenbotten och få kontakt med sätet. Jag har jobbat mycket med olika typer av utfall och knäböj men inte med så tunga vikter. Nu när Baxter har fyllt 3 år känner jag att jag kan köra tyngre styrka för bäckenet. Det finns också en mental sida av min ambition att utveckla min marklyftsträning; jag är nämligen lite rädd för att lyfta riktigt tungt. Det sitter som ett minne i ryggmärgen på mig och hör ihop med känslan av att benet ska lossna från höften som man ofta kan känna när man är gravid. Jag hade så ont i bäckenet under min första graviditet, som tur är i princip ingen smärta alls andra gången men det gjorde mig mer försiktig med kroppen. Jag har inga problem att springa så fort jag kan eller så långt att jag blir så trött att jag vill spy. Den typen av trötthet och ansträngning är bara rolig.
 
 Men nu känner jag att ju mer jag lyfter desto modigare blir jag. Jag är väldigt glad att jag inte stressat fram detta utan först fokuserat på att bygga upp kroppen och hjärnan i den takt det har känts bra och nu styr upp mina andra svagheter.
 
 Och mitt första mål med att klara 100 kilo, det gjorde jag idag! Nästa mål är 110 kilo. Det är min dubbla kroppsvikt.


Clara invigde sina lyftarskor idag. De är uppbyggda under hälen men låga under tån och stabila runt foten. Johanna och jag kör med Merrell. Clara och Johanna hade exakt samma outfits från Under armour, det var komiskt. Jag kör på Röhnisch.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Natten 4 februari, 2014 at 07:34

    hur har du/ni lagt upp era pass i marklyft/tunga lyft? Hur börjar man? hur många reps/set och hur ofta ökar man och hur mycket är lagom ökning? Jag brukar idag köra marklyft som del i ett pass med t ex andra basövningar. Då lyftar jag 60 kg 5×5 ggr typ…hur kan jag gå vidare? skulle gärna vilja klara att lyfta först och främst 1.5 av min kroppsvikt vilket skulle bli 95 kg…

    [Svara]

  • Svara Frida Matsdotter 4 februari, 2014 at 09:03

    Hej Lovisa! Dina rosa kängor från Merrell, vart kan man köpa dom?
    Tack för en grymt bra blogg!!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 4 februari, 2014 at 10:24

    Härligt! Grattis!!! 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar