Lofsan

Cykling som konditionsträning

Cykling eller spinning är en utmärkt träningsform att variera sin konditionsträning med. Kroppen vänjer sig fort om den alltid får samma träning men genom att byta ut ett löppass, aerobicpass eller liknande mot ett pass på cykeln håller du din träning varierad. Genom att variera träningen ökar du dina chanser till att få bra resultat av din träning. Cykling/spinning är ett skonsamt sätt att konditionsträna utan att belasta knän. Om du har en försvagad bäckenbotten efter graviditet eller kanske fortfarande är gravid är cykling optimalt för att bibehålla konditionen.

Tänk lite extra på att inte fis-köra (var tvungen att lägga in bindestreck för en fisks hörselorgan har inget med cykling att göra) utan verkligen jobba med hjärtat och benen så att du blir lika trött som om du hade sprungit.

På mina cykelpass har jag alltid minst en gravid tjej som deltar. Jag brukar rekommendera att ha styret lite högre upp än vanligt och att inte ha för hög belastning i stående position. Är man höggravid kan det kännas lagom att mest sitta ner. Jag körde 1-2 45 minuter långa cykelpass per vecka under sista halvan av graviditeten eftersom jag hade försvagad bäckenbotten. Det hjälpte mig att bibehålla så mycket som möjligt av min kondition så att förlossningen kändes lätt och de följande barnvagnspromenaderna inte så utmanande.


Under dagens cykelpass fick barnen stanna hemma med Hans som bytte av mig. Sixten är dålig i magen och har feber, lite hängig men vid gott mod. Baxter är lika intensiv som vanligt. 🙂

Vi har kollat på TV, vilat och chillat. Jag har ganska mycket jobb i olika projekt men passar på att använda iphone, bläckfiskmorsan. Om ni väntar på mail från mig så kommer det att dröja lite, jag svarar alltid men det kan ta ett tag. Fast hellre att barnen är sjuka nu än senare när Hans och jag är bortresta mycket, det gäller att vända allt till något positivt. 😉

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Jennie 12 oktober, 2011 at 13:14

    Men om man har försvagad bäckenbotten (efter 3 barn är den inte alls som förut, men jag kniiiper på!) vad mer kan man göra än spinning?
    Jogga/springa går helt bort, aerobics är det för många hopp (iaf här på det lilla gym jag går i min lilla by)… Spinning kör jag 2-3 ggr/v

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Har ni roddmaskiner och crosstrainingmaskiner på ditt gym? Isf kan du köra intervaller på dem.

    [Svara]

    Jennie Reply:

    jaa, det har du rätt i! Det har vi ju så det ska jag börja med! 🙂
    Intervallspinning har vi 1 g/v, är det bra? Har aldrig vågat prova då det verkar APjobbigt 😉

    [Svara]

  • Svara Hanna N 12 oktober, 2011 at 15:02

    Tack för ett bra tips ang cyklingen ! Jag kom på en fråga, är det spinningcyklar du pratar om eller vanliga motionscyklar. Vet inte om det är någon större skillnad men jag tänkte jag skulle fråga 🙂 Är det någon av dem som är att föredra om man är gravid ?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    På motionscyklar måste du trampa hela tiden för att pedalerna ska snurra men på en spinningcykel räcker detta att du drar igång dem. De snurrar av sig själv så att säga. Jag hatar motionscyklar eftersom jag är så kort men allt fler gym flyttar ut spinningcyklar till gymmet så att man slipper motionscykeln.

    [Svara]

  • Lämna kommentar