Lofsan

Crosstraining

Nästa helg har jag tagit semester så söndagens crosstrainingpass på Sats Sickla var det sista på 10 dagar. Annars kör jag torsdagar och söndagar varje vecka.

Ett crosstrainingpass på Sats ser olika ut beroende på instruktör, jag kör samma upplägg i tre veckor innan jag byter övningar och intervallernas längd. Vi kör oavsett mycket puls och de store muskelgrupperna inklusive benen och bålen och mindre krut på armar och axlar. Utfallsgång, explosiva hopp och knäböj är vanliga övningar tillsammans med olika varianter av plankan till exempel hantellyft åt sidan, gående planka eller saxhopp i planka.

Det upplägg jag kört de tre senaste veckorna har sett ut som följande:

-Uppvärmning och spänstträning.

-Uthållighetsträning för underkroppen: utfallsgång, borzowgång, borzowhopp och grodhopp. Cirka 20 meter *4 för respektive övning.

-Stationsträning: 6 övningar styrka på raken, 6 övningar kondition på raken. Totalt sex omgångar med 60 sekunder första gången på varje övning. 45 sekunder andra gången och 30 sekunder tredje gången. Varannat varv styrka, vartannat kondition.

Hela passet tar 55 minuter ungefär inklusive vila.

Idag var Hans med och tränade också, extra roligt tycker jag. Både han och de andra deltagarna är riktigt duktiga. Idag var det dessutom hälften killar, ovanligt i gruppträningssalen. Vi hade 54 stycken i väntelista till 30 bokade platser i morse, sånt är smickrande och väldigt peppande för instruktören. I alla fall för mig.

Nu har vi haft söndagsfika härhemma och barnens morfar är på besök. Hans och Tom (en av gräbsens storebröder) är på bio. Jag förbereder för mitt stora projekt som startar imorgon. Ni kommer kunna läsa mer i tidningen Metro imorgon och inne på IQ:s Facebook. Länkar såklart imorgon åt er.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Sara 1 april, 2012 at 14:32

    Hej! Jag ramlade in här från Petras blogg och blev sjukt glatt överraskad. Är en 18 årig tjej som har varit medlem i SATS senaste åren och av gruppträningarna älskar jag framförallt spinning. I höstas fick jag en extra lång lunch en dag och tänkte ta en lunchspinning på SATS Odenplan, och sjukt vad duktig du var! Försökte gå på dina spinningpass såfort jag fick chansen från skolan men blev inte mer än 3-4 gånger innan julen och sen ändrades ju schemat. Så grymt synd men jag ville ändå hälsa att fast att jag inte kan komma på dina träningar så är du en av mina 3 ”favoritinstruktörer” på SATS-appen!

    Så fortsätt som du gör och inspirera och peppa!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Men åh vad roligt att läsa! Tusen tack!

    [Svara]

  • Svara Åsa 1 april, 2012 at 16:37

    Hej hopp!!
    Körde ditt styrkepass nu på e m som du lagt ut med video under flera dagar med bollar och hantlar.
    Like it a LOT!! Kändes verkligen effektivt. Jag la in 10 benböj med hopp mellan varje övning för att hålla pulsen uppe. Sjukt jobbigt med armhävningsvarianten, det gick inte allt gör många 😉
    Tack för att du lägger ut så mkt bra övningar och ger så mkt bra tips!! Perfekt att kopiera och köra 😉

    Ha en bra påskvecka!
    Åsa B

    [Svara]

  • Svara Emma 2 april, 2012 at 08:33

    Hej!

    Vilken härlig inspirationskälla du är! =)
    Massa bra tips & pepp!

    En fråga, vart har ni köpt er snygga matta ni har på bilden?

    Hälsningar
    Emma

    [Svara]

  • Lämna kommentar