Lofsan

Crossfit i skola

Idag har jag crossfit-dag med mina gymnasieelever. Vi kör ett crossfitinspirerat träningspass med kroppsvikt och lättare vikter för att känna på en träningsform med högintensiv konditionsträning och stort inslag av bålstyrka. Efter första lektionen verkar eleverna helt sålda. Jag har väldigt hög fysisk nivå på mina elever så det är en utmaning att lägga upp undervisningen i idrott och hälsa så att alla elever åkänner att de kan identifiera sig med den.

Idrottsundervisningen har länge varit styrd av idrottsföreningarna med bollspel som stort inslag och teori där man skriver prov i basketregler. Min undervisning ligger så långt som möjligt därifrån med fokus på att bygga upp kunskaper och färdigheter för ett livslångt lärande och eget ansvar för att äga sin hälsa.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

15 Kommentarer

  • Svara Sofie 19 november, 2012 at 12:29

    Om man ändå haft dig som idrottslärare i gymnasiet .. 🙁 Minns bara alla dessa bollsporter .. Hela hela tiden .. Som hästtjej var det ingen hit direkt …

    [Svara]

  • Svara Anna 19 november, 2012 at 14:08

    Håller med dig Sofie! Låter som en ren dröm, vart höll du hus under min skoltid, Lofsan 😉

    [Svara]

  • Svara Eva 19 november, 2012 at 14:23

    Jag körde förresten ett tabatapass med högstadieåttor och -nior med inspiration av dig och dina övningar. Det var jättelyckat, för de motiverades att jobba betydligt bättre när det ”bara” handlade om 20 sek jobb i gången.

    [Svara]

  • Svara Jennysjox 19 november, 2012 at 16:45

    Åh vad härligt det låter! Lyckliga elever som får ha dig som gympalärare. Ryser när jag tänker tillbaks på alla *piiiip* bollsporter. Och någon teori kan jag inte minnas alls… (kanske lika bra det med den lärare jag hade iofs).

    [Svara]

  • Svara Anonym 19 november, 2012 at 16:53

    Det borde finnas fler idrottslärare som dig där ute!

    [Svara]

  • Svara Träningsglädje 19 november, 2012 at 17:07

    fasen vad jag önskar att jag hade haft dig som gympalärare lofsan!!!

    [Svara]

  • Svara Anneli 19 november, 2012 at 17:42

    Hej
    För mig som nybörjare kan du inte en gång när du skriver olika namn på olika övningar också sätta dit en bild så jag kommer på vad som är vad och slipper googla.
    Tack… Eller så kanske jag lär mig på söndag på Ung Cancer.

    Mvh Anneli

    [Svara]

  • Svara Anna 19 november, 2012 at 18:45

    Hej Lofsan. Kan du inte göra en tränings-dvd för hemmaträning? ;)) Jag skulle köpa den direkt!!

    [Svara]

  • Svara Jenny 19 november, 2012 at 18:57

    Wow!
    Hoppas mina barn får dig som lärare i framtiden 🙂

    [Svara]

  • Svara Charlotte 19 november, 2012 at 20:46

    Håller med dig. Fokusen borde ligga på träning och kunskap man kan ha med sig i framtiden, inte ett prov som du säger i tex basketregler. Kloka tankar.

    [Svara]

  • Svara Sara 19 november, 2012 at 22:18

    Detta pass ska jag testa! Tack Lovisa!

    [Svara]

  • Svara anna 19 november, 2012 at 22:25

    Jag har inget bollsinne. Under grundskolan var jag en av ”de dåliga” på gympan, jag missade bollen, var bollrädd, kass på innebandy, fotboll osv. Det gjorde mig inget, men jag fick en stark självbild att jag inte var någon sportig tjej eftersom sport = boll.

    Sen började jag gymnasiet och fick en idrottslärare som körde löpning, aerobics, dans, skidåkning och sådant som jag gillade och var bra på. Plötsligt var jag en av de bästa i klassen. Jag var ju visst en idrottstjej, stark, smidig och bra kondis – det handlade ju bara om att jag inte gillar bollidrott.

    Kommer ihåg första gången någon kallade mig sportig. Jag hajade verkligen till, fastän jag tränar mycket och absolut är det. Att vara kass på skolgympan i så många år satte verkligen en stark bild av mig själv, för mig själv.

    Så jag hejar på dig – mer variation, mer inspiration och färre bollar!

    [Svara]

  • Svara i min lilla lilla värld 19 november, 2012 at 23:16

    Du är ju bara så bäst!

    [Svara]

  • Svara Therese 23 november, 2012 at 16:49

    Hej.
    Jag som inte är så hemma på crossfit, hur kör man dessa rundor?
    Har jag uppfattat det rätt om man kör första varvet med alla övningar i ett svep, 60 sek på vardera övning för att sedan göra dessa tre gånger. Därefter fortsätter man likadant men tre varv på 45 sek respektive 30 sek.

    Med vänlig hälsning
    Thessan

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jepp! Jag hade 15 sek vila mellan varje övning och 3 min vila mellan de tre varven.

    [Svara]

  • Lämna kommentar