TV4, Videobloggar

Coreträning och platt mage på Nyhetsmorgon 3 övningar

Nu finns klippet från gårdagens Nyhetsmorgon där Kristin Kaspersen och jag pratar om coreträning och platt mage att se på TV4 Play. Maria Forsblom visar 3 övningar som vi filmat i förväg på Rosa Skrot. Dessa övningar är ihopsatta att fungera som en progression där övning 1 är lättast, övning 2 lite svårare och övning 3 svårast men jag tycker att alla tre övningar är lika viktiga att kunna göra.

Övning 1: Magtunnel

Ligg på mage på golvet med avslappnad kropp. Tänk att golvet är iskallt och att du drar upp naveln mot ryggen. I början kan det vara svårt att överhuvudtaget få till aktiveringen där magen släpper från golvet men ju starkare och uthålligare du blir desto längre tid ska du kunna hålla en lätt aktivering och samtidigt kunna andas ordentligt.

 

Övning 2: Diagonallyft i fyrstående

Stå på knä på alla fyra. Hitta en grundposition där naveln är nära ryggen med rak rygg. Hela bålen är blickstilla. Prova dig fram genom att först sträcka ut en arm framåt, byt sakta sida. Prova att sträcka ut ett ben bakåt, byt sakta sida. Du ska kunna hålla bålen helt blickstilla med aktivering i de inre magmusklerna och rak neutral rygg och samtidigt jobba med rörelse i armar och ben. Prova nu att lyfta diagonalt. Inte ens linnet får röra sig på överkroppen.

 

Övning 3: Liggande rotationer på pilatesboll

Den svåraste övningen av dessa tre är en rotationsövning. Du ska kunna ligga på rygg på en pilatesboll och hålla rak ryggrad ner till knäna, rumpan ska vara aktiverad men inte helt spänd, handflatorna mot varandra med sträckta armar uppåt. Pressa bollen åt sidan utan att rotera höften. Nedre armen ska kunna komma parallellt med golvet utan att vinkeln i bröstkorgen ändras. I startläget formar armarna ett tipitält och den vinkeln ska vara kvar även om tältets spets pekar rakt åt sidan i yttersta läget.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara Emma 17 mars, 2014 at 18:34

    Hallå Lofsan! Jag är en tidigare trogen läsare av din blogg. Hittade den när ”Innan-du-fanns-Linda” skrev ett inlägg om den ”typiska Sixten”. Minns du?! Nu händer de mer sällan att jag kikar in. Där emot har jag hittat tillbaka till dina gamla inlägg från när dina grabbar var helt små. Eftersom jag är gravid med min andra son och det bara kommer att skilja ett år mellan mina killar så får jag så mycket inspiration av att läsa din blogg från den tiden. Jag läste inläggen då också innan jag själv gick barn och kunde också då längta efter det liv som ni hade. Mysiga fredagar, veckorutiner, längtan efter resor, stolthet över din familj. Nu bor jag och min familj väldigt långt bort från Sverige, Stockholms gator och vänner och familj. Därför blir din bligg ett så himla bra sällskap. Jag njuter så av att läsa om gamla inlägg och jag ville bara säga tack för det!

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 17 mars, 2014 at 20:38

    Bra program och jätte intressant. Lärde mig en hel del!

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 17 mars, 2014 at 21:28

    Glad, sprudlande och inspirerande som vanligt. Inser stt jag fokuserar för mycket på de yttre magmusklerna men ska nu lägga till minst en av ”dina” coreövningar vid varje kommande styrke- och yogapass! Heja starka coremuskler, bort med putande eftermiddagsmage! 🙂

    [Svara]

  • Svara PH 18 mars, 2014 at 00:41

    Åh vad det var bra! Det fick mig att tänka till om min magträning. Från och med nu ska jag lägga mer fokus på de inre magmusklerna. Jag la faktiskt mig ner direkt efter att jag såg avsnittet och provade magtunneln och den var riktig jobbig! Jag är nog svag i core för efter ett tag fick värkte det i ländryggen, eller ska det göra det?

    [Svara]

  • Svara Johanna 18 mars, 2014 at 09:14

    Du är så bra!
    Tack för övningstipsen och förklaringen om den tunga plankan. Allra bäst (på sätt och vis) tycker jag var att du pratade om att övningarna kan verka fåniga men att många skulle uppleva dem som svåra. Känns skönt att veta att jag inte är den enda som har problem med diagonallyft. Mer smarta övningar med effekt och mindre machoövningar för att VERKA stark.

    [Svara]

  • Svara Malin 18 mars, 2014 at 18:50

    Alltså, den där magtunneln: ska man kunna lyfta magen även om det finns ”fluff” utanpå musklerna? Dvs att oavsett fluffmängd ska hela magen lyfta från golvet?

    [Svara]

    admin Reply:

    Nej, men du ska kunna känna med handen att du lyckas lyfta tyngden i magen från golvet.

    [Svara]

  • Svara Sandra 19 mars, 2014 at 07:23

    Tack för superbra tips på övningar! När jag gör magtunneln så känner jag att det bränner lätt i ländryggen också, är det som det ska eller spänner jag något som jag inte ska kanske? Hur tycker du att man ska lägga upp träningen m dessa övningar, hur många ggr/vecka och när är det dags att byta från ett steg till nästa?

    [Svara]

  • Svara Intervallpass #RöhnischSuccess | Emelie Hallner 26 mars, 2014 at 16:26

    […] löpningen körde jag slut på mina djupa magmuskler. Såg Lofsans inslag på TV4s nyhetsmorgondär hon pratade om just de inre magmusklerna, hur viktiga de är samt hur man tränar dem. Så jag […]

  • Svara De där inre magmusklerna ja… Magövning! | Fru Widlund 10 maj, 2014 at 16:23

    […] jag gör är att jag ligger på mage och drar in naveln mot ryggraden. Fattar ni vad jag menar? Lofsan förklarar den i det här klippet. Det är ingenting för såna som bryr sig om vad andra tycker om en på gymmet. Det ser nämligen […]

  • Lämna kommentar