Lofsan svarar, Träning

Blandade frågor från Emelie

Grymma övningar! Har fått lära mig att man inte ska göra situps efter en graviditet (ever again typ!), är den andra övningen i klippet lik sit ups på något vis eller är den mer som plankan? Om du förstår vad jag menar, typ hur musklerna jobbar eller nåt. Haha, kan inte förklara så bra.

Det finns oändligt många andra övningar än situps som är mer effektiva för att stärka magmusklerna efter en graviditet. Det är viktigare att stärka de inre magmusklerna genom att statiskt aktivt dra in naveln mot ryggraden. Den andra övningen i filmklippet är en kombination där du både jobbar dynamiskt och statiskt och med ett balansmoment. När du gör situps innan de raka magmusklerna gått ihop så trycker du isär dem mer än stärker dem. Därför är det bästa att hitta övningar du kan göra samtidigt som du drar naveln inåt och inte putar utåt. Gör gärna magövningar med en hand på magen så att du verkligen känner vad som händer.

Sen undrar jag hur du tycker att man ska göra om man tränar direkt på morgonen innan frukosten. Vad ska man äta innan ett konditionspass (typ intervaller) eller innan ett styrkepass för att orka genom hela passet? Tidigare har jag fått förslaget att ta en proteinshake, men undrar om du har några mer “naturliga” förslag.

Jag skulle aldrig orka träna innan riktig frukost i magen. Jag kör cykelpass 06.45 ibland och då äter jag liiiite havregrynsgröt med några hallon och liiite lättmjölk. Det är viktigare att du äter så att du kan träna hårt än att träna innan frukost och inte orka prestera ordentligt. Det brukar vara mängden frukost före träningen som påverkar människor mer än vad man äter. Jag rekommenderar att du går upp lite tidigare och äter det du brukar i lagom lite mängd och att du redan kvällen innan äter ett kvällsmål med protein så att kroppen har energi till det tidiga träningspasset.

Funderar även på vad skillnaden blir om man, som jag ofta gör, kör 4-6 övningar på raken, 3-4 varv, mot att bara köra 1-2 övningar åt gången. Det blir ju mer tidseffektivt att sätta ihop alla övningar som jag ofta gör nu, men jag kanske går miste om något annat?

Nu vet jag ju inte hur hårt du kör dina 4-6 övningar men så länge du vilar så lite du kan och väljer tillräckligt tunga vikter är det framförallt den totala energiförbrukningen under träningspasset som blir högre eftersom du tränar med högre puls än om du vilar mellan varannan övning. Jag tycker att variationen är viktigast så växla under passet så att du kör blandat både vilka övningar du sätter ihop och hur många övningar på raken. Några förslag:

Rygg1/rygg2/ben1/ben2 *3

Ben1/rygg1/ben1/rygg 1 *3

Biceps/Triceps/Axlar/Biceps/Triceps/Axlar *3

Ben1/Ben2/Ben3/Mage *3

Tack för en peppande blogg!

TACK!!!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Emelie 15 september, 2011 at 22:25

    Men shit vilka grymma svar (mycket ”grymma” nu!)!! Tack så jättemycket 😀

    [Svara]

  • Lämna kommentar