Lofsan, Träning, Videobloggar

Bicepscurl ovanför huvudet superset bicepscurl i dragmaskin

Har du tröttnat på de gamla vanliga övningarna för biceps med hantlar eller skivstång och vill testa en ny variant ska du titta på filmen nedan. Genom att höja stången över huvudet får du mer ”tryck” i biceps plus att du varierar vinkeln i både armbågsleden och axelleden vilket gör att du kommer åt båda huvudena på överarmsmuskeln. Båda dessa övningar gjorde jag mycket under mina graviditeter men när magen blev för stor under andra halvan tog jag bort den första övningen men fortsatte med den andra hela vägen fram till förlossningen. Jag försöker växla alla inlägg som visar olika typer av ”annorlunda” övningar så att både ni som tränar på gym med tillgång till utrustning och ni som tränar hemma ska känna att ni får en bra och varierad övningsbank, för ni bokmärker väl alla inlägg med filmklippen? 😉

Har ni några önskemål på andra muskelgrupper eller övningar som jag inte visat er tidigare eller på länge? Just shoot!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Kommentarer

  • Svara Jennie 10 januari, 2012 at 10:27

    Boobs! 🙂
    Jag har så dålig koll på bröstövningar och är lite less på bänkpress och sittande flyes i maskin (vet inte vad det rätta namnet är)

    Å så gärna ett inlägg med lite om hur man bör tänka när man sätter ihop ett superset. Samma muskelgrupp? Motsvarande muskler? över- och sen en underkropp?

    [Svara]

  • Svara Jenny 10 januari, 2012 at 12:37

    Ja jag har en fråga..
    Ibland gör jag styrke-powerwalks.
    Jag blandar gången med diverse övningar i farten såsom utfall etc.
    Men finns det något sätt att träna mage/core i farten utan att lägga sig i leran?

    [Svara]

  • Svara Sandra 10 januari, 2012 at 15:46

    Baksida lår skulle jag vilja veta nått om. Jag kan den där när man ligger på rygg och lyfter upp höften men that’s it! Skulle vilja ha nån annan eller en där baksidan är involverad. Tack tack!

    [Svara]

  • Svara Paulina 10 januari, 2012 at 15:52

    Älskar alla dina videos! Detta är min träningsbibel 😛 Jag undrar vad som är effektivast, träna hela underkroppen för sig och hela överkroppen för sig? Och HUR ofta bör jag träna ök resp uk-styrka? Räcker det med 2 ggr i veckan per del, så alltså 4 styrkepass i veckan?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Det beror på hur ofta du tränar, hur snabbt kroppen återhämtar sig och vad du tycker är roligast. Variera dig hela tiden men alla muskler på kroppen bör få minst 2 övningar per vecka tycker jag, de stora muskelgrupperna fler än så.

    [Svara]

    Paulina Reply:

    Jag tänkte lägga upp det på något liknande sätt

    Mån: Överkropp + intervaller
    Tis: Yoga + underkropp
    Ons: Löpning
    Tors: Yoga + överkropp
    Fre: Underkropp + intervaller

    Jag vill försöka träna fem dagar i veckan, vissa veckor blir det kanske bara 4 andra 5 eller 6. Räcker dom styrkepassen jag har skrivit eller ska man stoppa in ett helkropp också?
    När du säger att varje muskelgrupp bör få minst 2 övningar per vecka, då räknas inte om jag kör biceps i två olika trisets i samma pass va?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Ditt upplägg ser jättebra ut. Du kan ju kombinera framsidan av kroppen: framsida lår, mage, bröst och biceps i ett pass tillsammans med ett pass för baksidan av kroppen: baksida lår, rumpa, rygg, triceps och baksida axlar. Jo, men visst räcker två bicepsövningar i varsitt triset om du kör varje triset tre varv tex.

  • Svara Alexandra 10 januari, 2012 at 20:02

    Jag skulle vilja få förslag på vilka övningar man ska göra för att förbättra sin löpning.
    Dina filmer är jätte bra. 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar