Lofsan

Backträning med barn

Hans är i England den här veckan, han kommer äntligen hem ikväll. Det är alltid lite roddigt att få ihop träning, jobb och hämtning och lämning när jag är ensam med barnen men jag brukar vara rätt lösningsorienterad. Backlöpning till exempel är ett väldigt kul och smidigt sätt att träna tillsammans med barnen på.
 
 På min första lediga dag denna långhelg cyklade gräbsen och jag till Hammarbybacken och mötte upp Clara. Vi körde tre block i backen som passar perfekt att genomföra med barnen med i backen.
 
 Det krävs en lite längre backe och självklart ingen med biltrafik eftersom barnen kommer en bit i från dig.
 
 Block 1:
 
 Starta längst ner i backen. Spring uppåt tillsammans med barnen, vänd själv efter 25 meter och spring 10 meter nedåt. Spring 25 meter uppåt och vänd lagom till du kommer i kapp de små. Upprepa till ni kommit hela vägen upp för backen.
 
 Block 2:
 
 Starta högst upp i backen. Spring 75 meter nedåt. Vänd och sprinta upp till toppen. Turas om att springa varannan gång om ni är två vuxna. Annars kan du vila på toppen mellan varje. Upprepa 5-15 gånger. Barnen är kvar högst upp hela tiden.
 
 Block 3:
 
 Spring nerför backen tillsammans med barnen. Dela upp backen i 5 delar där du vid varje brytpunkt vänder och springer 15-50 steg uppåt för backen.
 
 Färdig!!!
 
 
 


Jag älskar backträning!


Partner in crime!


Min hejaklack med imponerande ben som klarar Hammarbybacken!


Jag springer med stavar för att kunna pressa upp pulsen utan att bli för trött i benen. När jag tävlar i Åre Extreme kommer jag att ha stavar.


Jag är väldigt stark i överkroppen och får ut mycket kraft av att kunna använda armarna uppför. På min instagram @lofsans har jag lagt upp en film där ni kan se hur tekniken med stavarna ser ut. Det är superkul!


Heja Clara!


Jag testade nya terrängskot som jag kommer att tävla med i Åre. De har en gummidubbad sula för bra grepp men känns väldigt lätta.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Jeanette S 6 juni, 2014 at 22:08

    Hej!
    Vad roligt det verkar med backträning:)
    Är själv sugen att prova men har fått lite känningar i ena hälen när jag springer samt i nedre delen av benet (benhinnor?) Kan du ge mig tips om hur jag ska göra, har vilat från att springa några dagar och kört lite cykel och crosstraining istället. Känns inte som värsta värken i hälen men det är nåt som gör ont även när jag powerwalkar, blir bättre efter ett tag. Skulle vara så tacksam för tips! Kram och trevlig helg:))

    [Svara]

  • Svara Johanna 7 juni, 2014 at 16:25

    Så skojigt för barnen och smidigt för mamman att kunna träna tillsammans. Funderar på intervallträning med mindre barn i joggingvagn. Ska springa tjejmilen och vill toppa formen men tycker att det känns svårt att få till intervallträningen när jag har vagnen med mig. Tar tacksamt emot tips och råd runt det om du har några.

    [Svara]

  • Svara Nina L 7 juni, 2014 at 20:19

    Hej!
    Ska själv springa ett fjällopp i sommar och har inte provat det där med stavar – kan du rekommendera några (egentligen ska de väl vara hopfällbara för att man ska ha dem även när man springer platta sträckor?)? Inser att jag också kan få mycket hjälp av överkroppen…
    Tack för många bra tips!

    [Svara]

  • Svara Karin 8 juni, 2014 at 13:14

    Låter bra! Jag är nyfiken på vad du tycker om de Merrell skorna? Jag är sugen på ett par. Tack så länge! Karin

    [Svara]

  • Lämna kommentar