Lofsan

Backträning for president!

Det är sällan jag tränar och pressar mig så hårt att jag blir illamående av passet. Framförallt är det mentalt väldigt tufft att ta sig till det läget men det krävs också att förutsättningarna för att kunna ta i till 100% är bra. Jag tror att för att kunna förbättra sig och pressa sina gränser både fysiskt och psykiskt så måste man då och då kliva ur bekvämlighetszonen. Inte varje pass och inte i alla träningsformer men oftare än vad många människor tror.

Idag var en sån dag för mig. Med 10 stycken backinervaller inplanerade, en träningsdate i form av grymma Sara och strålande solsken så fanns alla förutsättningar för att kliva ur bekvämlighetszonen. Jag hängde på i Saras helt fantastiska tempo, fokuserade på andningen och starka ben uppför backen. En riktig utmaning och så nyttigt! Att vi lyckades sänka tiden på den sista intervallen trots så trötta ben blev en grym belöning.

Backlöpning är nog den jobbigaste träningen för mig men supernyttig!


Vår backe. Från båtklubben vid Tanto och upp till hundrastgården på toppen. Cirka 1:50 uppför och 2:00 nerför.


Inspirerande Sara. Med henne känner jag mig oövervinnelig!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Kommentarer

  • Svara Rund är också en form! 24 april, 2013 at 19:19

    Härligt! Bra jobbat!
    Jag körde 400-ingar igår så jag fick kväljningar. Som du säger. Inte ofta. Men ibland så.. 🙂

    [Svara]

  • Svara Isabel 24 april, 2013 at 19:53

    Håller med om att det är viktigt att komma ur bekvämlighetszonen! Kan inte du förklara lite närmare hur det går till på dina backintervaller? 🙂 Tack för en superbra och inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Malla 24 april, 2013 at 20:28

    Härligt 🙂 Snart tror jag nog att min backe börjar tina upp och bli springvänlig!

    [Svara]

  • Svara fia 24 april, 2013 at 20:31

    det finns inget värre! 🙂
    körde förra veckan och var övertygad om att hag skulle dö…..

    [Svara]

  • Svara Nellie 24 april, 2013 at 20:43

    Vilken underbar löpkompis! Och vad härligt med sol. 🙂 En perfekt kombo.

    [Svara]

  • Svara Helena 24 april, 2013 at 20:49

    Backträning är verkligen grymt! Effektivt om man har ont om tid och väldigt bra för kroppen!
    Jag brukar köra en rolig variant av backträning:
    Har en backe på ca 130m.
    Kuta hela vägen upp, jogga ner 2/3, kuta hela vägen upp, jogga ner 1/3, kuta hela vägen upp, jogga hela vägen ner = ett block. Kör 3-4 block. Intervallerna ska gå snabbare och snabbare iom att de blir kortare.
    Kul med variation tycker jag 🙂
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Sara 24 april, 2013 at 22:53

    Tack för att du följde med!!! 🙂

    [Svara]

  • Svara Sofia - ett bättre du 25 april, 2013 at 09:19

    Vilket grymt pass! Just den där backen är min absoluta favoritbacke för backintervaller :):

    [Svara]

  • Svara SpringSara 25 april, 2013 at 09:37

    Helena – Bra tips! Jag ska testa vid tillfälle!

    [Svara]

  • Svara Backträning | SpringSara 25 april, 2013 at 11:51

    […] Jag har haft uppehåll i backträningen på ett par veckor pga av förkylning och sedan segdragen hosta, men igår var det dags igen! Till min glädje frågade Lovisa “Lofsan” om jag ville köra backintervaller med henne. Great minds think alike Sagt och gjort. Vi möttes uppvärmda och redo för 10 långa backar vid Tanto. Ca 1 min och 50 sek upp. Jogga ner på ca 2 min. För varje backe känns det som att det är helt omöjligt att köra ytterligare en backe till. MEN det går. Man orkar mkt mer än vad man tror. Här kan ni läsa vad Lovisa tyckte om passet. “Backträning for president!“ […]

  • Svara Tack för inspo | Life of Lisa - feat. Stella By Stardust & Miracle Max 25 april, 2013 at 21:15

    […] av intervaller är alltid bra att ha bestämt sig för i förhand, och ikväll inspirerades jag av Lofsan och Saras pass igår -backintervaller i tanto. Den inspirationen tackar jag […]

  • Lämna kommentar