Lofsan

Amelia Vänta Barn och Yogamom

 I det nya numret av Amelias specialtidning Vänta Barn har jag gjort ett reportage om hur man kan använda yoga som träningsform under graviditeten. Jag rekommenderar generellt yoga som perfekt träning för att bli starkare i perioder när kroppen känns ur balans men det är framförallt yogans effekt att skapa lugn och trygghet i kroppen som är extra spännande under graviditet.
 
 Gravida Pernilla som visar alla övningar i artikeln är en tjej som tränar väldigt hårt normalt sett, det var så häftigt att se henne jobba lugnt och noggrant med kroppen i positionerna. Den största utmaningen för gravida träningstjejer brukar vara att lyssna ordentligt på kroppen och lära sig känna efter. Yoga är en väldigt bra träningsform för att träna på att vara HÄR och NU.
 
 Om du är gravid och vill träna yoga hemma finns Yogamom, en del av det stora Yogobe. Om det är någon gång i livet du ska ta dig tid att träna inre styrka, ta kontroll över din andning och lära dig varva ner är det när du är gravid.
 
 


I tidningen finns ett lugnare träningspass inriktat på rörlighet, kroppskontroll och andning. Alla övningar är anpassade för den gravida kroppen men även du som nyligen fått barn har stor nytta av träningen.


Det blir faktiskt allt vanligare att gravida kvinnor fortsätter träna. Det finns dock vissa begränsningar att ta hänsyn till. Jag berättar om hur jag jobbar med gravida i tidningen.
 
 Det är Linda Alfvegren som har fotat hela reportaget och Petra Stenhammar som har sminkat, samma grymma team som har jobbat tillsammans med Jessica Almenäs och mig till vår bok.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Fru Minimalist 29 november, 2014 at 23:05

    Jag är i vecka 33 och börjar fundera på hur länge jag kan fortsätta med exempelvis Indoor Walking som jag kör en gång i veckan? Kan det finnas något negativt för bebisen med att höja pulsen i denna typ av konditionspass (utan att få mjölksyra)?

    Jag har allt mer börjat gå över till gravidyoga och kör via Egen Tid Gravidyoga online som jag varmt kan rekommendera för dem som inte bor i Sthlm eller i närheten av något av Egen Tids yogacenter. Eller om man bara har ont om tid. Perfekt att köra hemmavid 20, 30 eller 40 minuter i olika svårighetsgrader.

    [Svara]

  • Lämna kommentar