Lofsan

5 vanliga misstag vanliga människor gör

Idag var jag på besök hos Nestlé på ett pressevent. Jag kommer att berätta mer om innehållet på eventet och den nya produkten senare men redan nu vill jag dela med mig av det som jag pratade om på en kortare föreläsning.
 
 Jag tog upp fem vanliga misstag som jag och mina kollegor i Lofsangruppen ser att vanliga människor gör, och som hindrar en från att nå sitt mål med träning, kost och hälsa.
 
 Här kommer min lista, med problem och förslag på hur man kan tänka/göra istället.
 
 1. Vill äta som fitnessprofiler gör. Det går bra hela dagen fram till seneftermiddagen då man måste ha godis eller något sött, eller fram till 21 då man börjar öppna skafferiet eller kylskåpet i jakt på något att äta. Vissa lyckas hålla disciplinen fram till torsdag men spårar sen torsdag kväll fram till söndag kväll.
 
 Problem: känslan av att misslyckas gång på gång är supertrist.
 
 Istället: ät ”lagom” nyttigt hela dagen hela veckan.
 
 2. Sätter upp mål som är i osynk med träningsrutinen. Antingen sätter man upp mål som inte hänger ihop med det sätt man tränar på, eller så börjar man följa ett träningsprogram som inte tar en närmare det mål man har.
 
 Problem: trots att du tränar och ”sköter dig” så kommer du aldrig i mål.
 
 Istället: sätt upp ett mål som verkligen mäter det som du tycker om att träna.
 
  3. Njuter inte av träningen, den ska bara göras. Träningen är ett jobb som ska checkas av. Den person som är van att träna glömmer bort den tillfredsställelse man känner i början när man är supermotiverad.
 
 Problem: du tappar motivationen.
 
 Istället: uppmärksamma och njut av VARJE träningspass du genomför.
 
 4. Ingenting är någonsin good enough. Det finns alltid någon annan som kan mer, gör bättre, har ett vackrare hem, äter nyttigare, har högre lön, fler vänner osv. När det gäller träning finns alltid någon som är starkare, snabbare, snyggare osv.
 
 Problem: du blir aldrig riktigt nöjd.
 
 Istället: strunta i vad andra håller på med. Skaffa en person i ditt liv som hjälper dig att känna att det du gör är tillräckligt bra.
 
 5. Fokuserar mer på plats och genomförande än innehåll och intensitet. Du blir inte vältränad av att vistas på gymmet. Självklart är det viktigt att bekräfta och uppmuntra när man etablerar en vana, att ta på sig träningskläder och ta sig till gymmet överhuvudtaget är en vinst för många. Men nästa steg behöver vara att fokusera på kvalitet och intensitet.
 
 Problem: du får inte dom resultat din träningsmängd borde ge.
 
 Istället: fokusera på att öka vikterna i gymmet, lär dig mer om passkonstruktion och teknik, ha en progression i din träning.
 
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Jessica Sundberg 8 september, 2016 at 20:15

    Lovisa, stort tack för en mycket inspirerande morgon! Du är en sann inspiratör som verkligen når ut, motiverar, får folk att förstå och ta till sig av dina kloka ord. Ett inlägg kommer på min blogg imorgon bitti. Jag länkar även på FB till inlägget imorgon. Jag tog en hel del bilder men du rörde på dig så mycket, är så engagerad och driven i det du säger att det var svårt att få till skarpa bilder:-) Mailar gärna över de jag har, inkl de jag lägger ut på bloggen. Hör av dig i så fall.

    Hoppas verkligen att vi ses snart igen!
    Stor kram!

    [Svara]

  • Svara Pernilla 8 september, 2016 at 22:16

    Hej!
    Tack för superbra tips som vanligt! 😀
    Jag har en fråga som jag funderat på i sommar.. Min längsta runda som jag joggar oavbrutet är en mil, men jag har fått fylla på med salt och vatten efteråt för att inte må riktigt dåligt med huvudvärk och illamående. Har du med dig något på en vanlig löptur? Vid vilken distans tar du med dig vätska? Vad skulle du till exempel rekommendera för en timmes löpning i 30 graders värme?
    Tack igen för dina goda råd både här och på podden!
    Hälsningar
    Pernilla

    [Svara]

  • Lämna kommentar