Lofsan, Träning

5 träningstips till nyblivna mammor

1.) Fokusera din träning på promenader. Börja lugnt så snart du kan efter förlossningen och öka sträckan och tempot efterhand som kroppen blir starkare och det känns bra för dig. Vänta med styrketräning utöver övningar med kroppsvikt till du varit på din efterkontroll hos barnmorskan. Be henne känna på din bäckenbottenmuskulatur och se om du återfått kontrollen över knipet.

2.) Tänk på hållningen när du promenerar med barnvagnen: upp med bröstet, fram med höften, och sug naveln inåt nedåt. Tänk att du ska visa hur stolt mamma du är och sträck på dig ordentligt.

3.) Fokusera på att kunna knipa så fort du kan efter förlossningen och träna på att knipa flera gånger varje dag. Läs gärna mitt blogginlägg om bäckenbottenträning.

4.) Vänj bebisen från dag 1 att kunna sova i vagnen. Om bebisen trivs i vagnen får du massor av tid till att promenera medan bebisen sover. På samma sätt är en bebis som sover bra i vagn lätt att ”låna ut” till mormor, farmor eller annan person en stund medan du sover eller tränar på gymmet.

5.) Se dina promenader som träningspass och inte pratstunder. Använd pulsklocka, mät sträckan och sätt gärna upp mål varje vecka. Jag gick två timmar per dag som mest när Sixten var bebis, ljudböcker är perfekt sällskap. Komplettera promenaderna med plankan så snart det känns bra efter förlossningen. Ha som mål att med korrekt teknik kunna stå 3*1 minut på knä först och sedan på tå.


Gravid i vecka 39 med Sixten.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Therese 23 juli, 2012 at 22:29

    Denna lista önskar jag att jag hade när jag var nybliven mamma. Nu sparar jag den till framtida graviditet 🙂

    [Svara]

  • Svara Therese 23 juli, 2012 at 22:29

    Mysig bild förresten!!

    [Svara]

  • Svara Tina in NL 24 juli, 2012 at 07:48

    Vilken underbar bild!!!!

    [Svara]

  • Svara Linnea 24 juli, 2012 at 08:46

    Om målet är att träna löpning men man inte känner att bäckenbotten ”orkar med att springa” vilken alternativ träning ger en ”ett försprång” när man sedan börjar med träningen igen?

    [Svara]

    Linnea Reply:

    löpträningen alltså…

    [Svara]

  • Svara Camilla 24 juli, 2012 at 09:21

    Tack för tipsen, precis vad jag behöver! Gravid i v 38 nu.
    Tack också för en toppenblogg! 🙂

    [Svara]

  • Svara Linn 24 juli, 2012 at 11:04

    Tack för tipsen o vilken otroligt fin bild på er!

    [Svara]

  • Lämna kommentar