Lofsan, Träning

5 träningstips till gravida

1.) Satsa på att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Med andra ord: var i så bra form som möjligt när du ”blir” gravid och ha som mål att hålla kvar så mycket av den starka kroppen som möjligt fram till förlossningen.

2.) Konditionsträna i ett tempo som du kan prata i. I början kommer du få ett kraftigt försämrat ”flås” på grund av en ökad blodvolym men det är viktigare ATT du konditionstränar än HUR HÅRT du tränar. Undvik att få mjölksyra och sammandragningar.

3.) Fokusera lite extra på muskulaturen på baksidan av kroppen; baksida lår, ryggen, baksida axlar, vader och triceps så att du har muskler som kan hålla emot när magen blir tyngre på framsidan. Undvik situps men stå gärna i planka så länge som det känns bra.

4.) Träna som du brukar fram till halva graviditeten och plocka sen bort hopp, magliggande övningar, utfall och övningar med stora balansmoment. Använd pilatesboll istället för bänk så får du ett bra engagemang av bålen och tränar hållningen.

5.) Om det är någon gång i livet du ska vara lyhörd till kroppens signaler och känna efter är det under din graviditet. Vila ordentligt, träna lustfyllt, drick mycket vatten. Om du får sammandragningar, blir yr eller får lågt blodtryck bör du byta övningar. Än en gång; det är viktigare ATT TRÄNA under graviditeten än ATT TRÄNA HÅRT. Träna hellre lätt hela graviditeten än hårt i början och sen inte orka hela vägen fram.


Träningsklädd mamma gravid med Baxter i magen!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Britt T 8 juli, 2012 at 21:51

    Följer med förtjusning din blogg! Men i farmorsålder glad att slippa krav

    [Svara]

  • Svara Antonia 8 juli, 2012 at 22:28

    Varför ska man undvika balansmomenten? 🙂
    Väldigt bra skrivet och intressant!
    Kram

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Därför att lederna i kroppen mjukas upp av ett hormon.

    [Svara]

  • Svara Mervi 9 juli, 2012 at 09:58

    Jag måste bara få detta klargjort. Jag tränar fyra-sex ggr i veckan. Både löpning och styrketräning. Jag kan alltså forsätta med detta fram till vecka 20 ungefär..? Eller ska jag lätta på vikterna och börja promenera istället så fort jag blir gravid? Jag är inte gravid ännu men planerar att bli inom ett år och då bör jag ha kommit i en rätt så grym form också.. Älskar att träna och kommer fasen göra det resten av livet känns det som! 😀

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ja, om du mår bra och orkar och tycker att det är roligt. Tuvärr drabbad många nygravida av en enorm trötthet och illamående så det är inte säkert att din träningslust kommer vara lika stor.

    [Svara]

  • Svara Malin | Mamma - Träning - Mode 9 juli, 2012 at 15:17

    Tänkte ”Likea” men knappen är borta. Är det bara hos mig eller har den försvunnit?
    Hoppas du njuter av resan vännen <3

    [Svara]

  • Svara Linna 9 juli, 2012 at 17:44

    TACK! Jag försöker, i denna djungel av råd, lista ut vad som gäller. Från mer myndighetssidor får man mest tips om yoga och simning och… nej. Jag är en gymbrud. Har dock inte magtränat sen jag blev gravid, först var jag nojjig förstatrimestrare och vågade inte och nu i v.17 känner jag att ”äh, orka”. Haha. Magen får träning när jag gör andra övningar ändå.

    Mitt problem är konditionsträning. Fick fort riktigt jäkla flås av graviditeten och en enorm trötthet. Samt att jag tycker konditionsträning är så tråkigt.

    Tappade dock träningslusten starkt i början av grav. Trött, helt slut i kroppen, illamående och lite ”bortkopplad”. Börjar dock känna mig stark igen, så nu kör jag på. Antar det vänder igen i tredje trimestern.

    Nu ska jag lägga upp träningspass för resten av veckan. Tjing!

    [Svara]

  • Svara Annie 9 juli, 2012 at 18:57

    Konditionsträning som spinning är alltså inget du rekommenderar? Då får man ju mer flås än att man orkar prata tänkte jag… Jag vill verkligen inte vara utan min spinning! Tack för en peppande o bra blogg!

    [Svara]

  • Svara Malin 12 juli, 2012 at 11:11

    Jag träffade en PT i början av min graviditet som hjälpte mig lägga upp ett schema anpassat för gravida. Det kan jag verkligen rekommendera! Innan dess tränade jag hård styrketräning/viss kondition och ville inte tappa allt för mkt under graviditeten. Nu är jag i v 30 och tränar fortfarande 3 ggr i veckan och mår super bra! Bara man vill så går det och jag har lärt mig att lyssna mer på kroppen. 🙂

    [Svara]

  • Svara Lena 18 februari, 2013 at 15:20

    Hej! Jag är nu i vecka 26 och jag undrar om du har något bra tips på att inte samla på sej så mycket vatten i slutet av graviditeten eller blir det ett måste?

    [Svara]

  • Lämna kommentar