Lofsan

5 tips till dig som vill komma igång med din löpträning

-Investera i nya skor som är anpassade för ditt löpsteg.

-Kom ihåg den viktiga styrketräningen: både för att orka hålla upp bålen på längre sträckor och för att stärka knän, höfter och fotleder.

-Starta lugnt och öka efterhand; ett pass första veckan och addera ett pass per vecka och 1 km per längre pass.

– Ha ett genomtänkt träningsupplägg: Kör tre pass per vecka, anpassa efter dina förutsättningar i tempot: ett kortare snabbt pass 8*2 min med 1 min gåvila mellan plus uppvärmning och nedjoggning, ett pass med 5-10 löpintervaller i motlut med gå/jogg nedåt mellan varje och ett långsamt pass där längden är viktigast och tempot sekundärt, öka med 1 km per vecka.

-Prova dig fram till vilken tid på dygnet som passar dig att springa. Hitta en bra vardagsbalans.

 

Utfall, grym övning för att stärka ben och rumpa. Foto: Expressen

Resten är upp till dig!


Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Annika 5 januari, 2013 at 20:39

    Bra tips! Perfekt för mig som håller på att sätta igång löpningen igen efter ett 12 veckors ofrivilligt träningsstopp. Jag har lätt att ta i för mycket för fort, så jag behövde läsa detta just nu. Tack!

    [Svara]

  • Svara Karin 6 januari, 2013 at 04:03

    Bra tips:)

    [Svara]

  • Svara Anna Margareta 6 januari, 2013 at 08:18

    Mycket bra tips och det där upplägget med att springa gå har jag kört efter båda mina graviditeten och det funkar kanon. Man orkar mer väldigt snabbt. Snabbare än man tror.

    [Svara]

  • Svara Grym träningsvärk | Övergården 8 januari, 2013 at 15:34

    […] jag hade den bakre foten upplagd på en stol. Jag hittade ett tips på en av mina favoritbloggar Lofsan så jag tänkte pröva. Jag har ganska starka ben tycker jag så jag gjorde 3×20 reps på […]

  • Lämna kommentar