Lofsan

5 tips för att hålla formen under sommaren

 När det är semester, sommar eller uppbrott från rutinerna så vittnar många om att det är svårt att ”hålla formen”. Det kan handla om att träningspassen blir färre, maten sämre, viktuppgång, viktnedgång eller ökad stress kring utebliven träning och kanske till med ångest kring onyttig mat.
 
 Jag tänkte dela med mig av fem tips på hur man minskar risken för att tappa både fysisk och mental form under sommaren. Det är egentligen ingen rocket science men det kan vara bra att bli påmind ibland. Här är fem tips på hur du kan förhålla dig till kost, träning och din livsstil under semestern.
 
 


Så här såg det ut i lördags morse när jag var på Nyhetsmorgon och pratade om sommarträning!
 
 1. Istället för att ha träningsplanering att följa punkt till pricka och låta resten av sommarvardagen följa din träningsplan är det bättre om du har en träningsbank med olika pass som du kan välja mellan och genomföra när det passar i resten av vardagen.
 
 2. Istället för att spåra ur helt med mat, glass, snacks, läsk och kanske alkohol med tanken ”nu när jag ändå ätit onyttigt så är skadan redan gjord och jag kan lika gärna fortsätta äta” så tycker jag att du ska välja ett tillfälle om dagen där du tycker att det är värt att äta onyttigt för att det är i ett sammanhang som känns trevligt. Så istället för att äta glass på parkeringen vid Statoil när ni kör bil är det kanske mer värt för dig att välja en efterrätt på restaurangen när ni har kommit fram. Säkert godare i munnen och mycket trevligare. Låt det inte gå inflation i skitmat.
 
 3. Fastna inte i effektivitetsträsket. Det är lika mycket värt att konditionsträna genom att spela fotboll med dina barn eller att cykla till mataffären som att jogga en runda. Många tänker att träningen måste vara effektiv utifrån prestationskrav men för vanliga motionärer är det inte det mest effektiva som är bäst tycker jag, utan att träningen blir av.
 
 4. Genom att ha semester frigör du tid att göra exakt vad du vill på. Många har svårt att vara lediga och koppla av, blir irriterade på att barnen bråkar, kan inte tillbringa så mycket tid tillsammans med sin partner eller får prestationsångest av att vilja leverera det perfekta sommarlovet till sin familj. Fördriv inte tid genom att äta, ät när du är hungrig eller när sammanhanget känns passande. Istället för att tröstäta: prata med någon som kan trösta dig.
 
 5. När du inte kan gömma dig bakom tidsbrist eller ursäkta dig med att inte ha tid till att röra på dig tycker jag att du ska satsa på just det: att röra på dig. Gå mycket, umgås med vänner och familj genom att promenera och cykla. Låt utflykten till hamnen, parken, släktingarna eller liknande ta lite längre tid genom att välja bort bilen. Gör resan i sig till målet och låt saker ta tid.
 
 Har du några fler tips på hur man håller mentala och fysiska formen under sommaren och semestern?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Åsa 22 juli, 2015 at 16:10

    Jag har varit på gymmet på morgonen/gått morgonpromenader under semestern. Då är träningen klar och allt annat man gör under dagen blir ”bonus”. Jag cyklar ofta dit jag ska. Försöker att inte stressa upp mig om träning/rörelse uteblir en dag av olika anledningar. Tackar inte alltid ja till alla frestelser, försöker göra ”smarta val”.

    [Svara]

  • Svara Anna - Trend o träning 22 juli, 2015 at 20:23

    Att umgås i rörelse. Träna med din partner, gå promenader med en vän, upplev nya platser till fots eller på cykel m.m. För mig är det viktigaste under semestern att vara med familj & vänner, men jag mår också som bäst av att hålla igång träningen. Kombinationen är grym när det funkar!

    [Svara]

  • Svara Maria 23 juli, 2015 at 09:30

    Precis vad jag behövde, tack!

    [Svara]

  • Svara Anna-Karin 23 juli, 2015 at 12:26

    Hej! Hur går det med den nya appen? *nyfiken* 🙂

    /Anna-Karin

    [Svara]

  • Lämna kommentar