Lofsan

5 orsaker till varför din kost inte ger resultat på fettmassan

Många tränar både mycket och hårt för att få mindre fett på kroppen. Egentligen behöver önskan om att minska fettmassan inte höra ihop med att denne faktiskt behöver få mindre fett, tex av hälsoskäl utan allt som oftast är det ren fåfänga som ligger bakom. Och det tycker jag är helt okej. Vilka mål vi har med träningen är helt individuellt och min roll är att konkretisera, realisera, planera men framförallt kritisera. När en person väljer att ta hjälp av mig eller Lofsangruppen så kan jag garantera att hon försökt både en, två och antagligen tre gånger på egen hand. Därför tycker jag att det är viktigt att inte rusa in i framtiden, att inte lägga upp en plan för hur vi ska jobba innan vi analyserat varför det inte har lyckats tidigare.
 
 Jag tänkte stolpa upp 5 orsaker till varför våra klienter inte får de resultat de önskar sett till mängden fett på kroppen:
 
 1.) Man överskattar antalet kalorier man förbränner av träning. Träning höjer aptiten (vilket är något bra) och ofta känner man sig hungrigare efter ett pass än vad kroppen egentligen behöver energi till.
 
 2.) Man tror att glutenfri, sockerfri, mjölkfri osv kost är ”nyttigt” och känner sig duktig av att utesluta vissa livsmedel. Att utesluta vissa livsmedel innebär inte automatiskt att du vare sig äter rätt utifrån dina mål eller att du får i dig det som kroppen behöver för att må bra. Det är inte primärt vad kosten innehåller som är viktigt utan hur mycket man äter.
 
 3.) Man har ett prestationsinriktat mål tex inriktat mot styrkeökning eller ett konditionstest som tex ett lopp och äter för att orka träna enligt planen. Att träna prestationsinriktat med resultat på prestation kräver en kost som motsvarar träningsnivån. Att äta för att minska fettvolym går för de allra flesta helt emot det sätt man äter för att prestera mer.
 
 4.) Man ”gömmer” kost bakom träning och rättfärdigar dålig kost med att man tränar. Det krävs enorma mängder träning för att kompensera en dålig kost.
 
 5.) Man äter av andra skäl än att ge bränsle till kroppen. Man har alltid ett visst utrymme för mindre bra kost, några måltider i veckan. Men om man ofta (varje dag) äter av andra skäl än att ge energi till kroppen så överskrider man den kvoten. Vanliga orsaker till att man äter mer eller oftare än planerat: man är trött, man är uttråkad, man är van att äta i ett visst sammanhang tex kolla på film, man firar, man unnar sig, man är ledsen, man är glad.
 
 Det bästa sättet att få ett helhetsgrepp av sin kost om man känner sig vilsen och inte får de resultat av träningen som man önskar är att göra en kostdagbok över några dagar. Om du själv inte vet hur du ska analysera den, ta hjälp av en kostrådgivare!
 
 
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Marie Stahl 30 augusti, 2015 at 13:46

    Precis i det här läget är jag nu.
    Har gått på Itrim sedan februari då startade jag på 82 kg och helt otränad skulle jag säga.
    Idag är jag nere på 70 och mer vältränad. Tränar ca 4 – 5 gånger i veckan och tycker att det är superkul.
    Men just nu har jag hamnat i läget att jag skulle vilja ha bort det där sista fettet på kroppen ja som sagt man kan kalla det fåfäng….men det det skulle vara kul.
    Efter 4 barn som är vuxna så tycker jag att det känns kul att kunna satsa lite på sig själv 🙂
    Känns som jag har fått ett nytt liv där jag både mår mycket bättre och ser på mig själv på ett bättre sätt.
    Men nu tycker jag att det är svårt med hur mycket eller lite jag ska både äta och träna för att det ska ge något.
    Har hört av min son som tränar väldigt intensivt med crossfit att tränar jag för mycket kan jag förstöra det jag jag byggt upp.
    Viktigt med rätt mat och vila. Känner igen mig mycket i dina stolpar du tar upp här.
    Bollar mycket fram och tillbaka med mina tankar om hur jag ska göra.

    Har inte riktigt luftat mina funderingar på Itrim för att jag känner att där är det handflate-metoden och magraste alternativet som alltid gäller och där håller jag inte riktigt med själv.
    Vill jag äta fetare och renare produkter får jag istället äta mindre.
    Är jag helt galet ute?
    Och vill jag skapa muskler tror jag att jag måste tillföra mer protein än vad dom rekomenderar. Kanske är jag helt galet ute. Känner mig lite förvirrad. Svår balansgång.

    Tack för att du finns förresten! Du skänker mycket pepp
    Trots att jag inte är blivande mamma eller ny mamma så köpte jag din senaste bok.
    Mitt äldsta barn är 27 och yngst 21 men tycker ändå att boken tillför något 🙂

    // Marie

    [Svara]

  • Lämna kommentar