Lofsan

Enkelt recept på god smoothie

Jag är ett riktigt smoothiefan och gör gärna smoothie varje dag eller en stor sats som håller ett par dygn i kylen. Jag brukar inte krångla till det så mycket utan se till att jag alltid har bra ingredienser hemma och så smaksätter jag utefter dagsform. Så här gör jag min vardagssmoothie som jag dricker till mellanmål eller kvällsmål.

Att alltid ha hemma:

Grundingredienser:

Kesella (lätt eller vanlig beroende på hur fet och kaloririk du vill ha den)
Mjölk (lätt mellan eller vanlig beroende på hur fet du vill ha smoothien)
Kokosmjölk

Smaksättning:

Frysta bär eller frukter, mina favoriter:

Hallon
Jordgubbar
Blåbär
Björnbär
Mango
Banan

Kryddor:

Vaniljpulver (ej att förväxlas med vaniljsocker) (finns på bakhyllan)
Lakritspulver (finns på bakhyllan)

Topping:

Färska bär
Frysta bär
Några hela nötter
Krossade nötter
Solroskärnor
Kokos

Gör så här:

Välj vilken typ av mjölk du vill ha. Häll 1 dl mjölk i en mixer. Addera den smak du vill ha från dina frukter, cirka 1 dl frukt. Lägg på 1,5 dl kesella. Addera 0,5 tesked krydda. Mixa till all fryst frukt är krossad.

Häll upp i glas och garnera med din valda topping.

Servera!


Hallon och lakritssmoothie gjord på mellanmjölk och Lindahls lättkesella.


Hur är ditt enkla smoothierecept?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Mela 11 januari, 2014 at 20:29

    Jag är periodare med smoothies, men min favvo just nu är: Fryst banan (viktigt, annars blir det inte gott), mjölk, mandelsmör och chiafrön. Om man vill ha mer protein och mer som glass funkar det säkert med Kesella istället för mjölk!

    [Svara]

  • Svara Sofia Hellgren 11 januari, 2014 at 22:26

    Min standardsmoothie är:

    Sojamjölk (sötad)
    Apelsin. Jag tar bara bort skalet. ”Skinnet” mellan klyftorna får följa med. Det mixas sönder och är bra fibrer tänker jag.
    Banan
    Frysta hallon.

    Jag lägger frukten i en behållare och häller på sojamjölk så det knappt täcker och kör med stavmixer.

    [Svara]

  • Svara Manda 12 januari, 2014 at 11:40

    Smoothies är det bästa! Jag brukar göra en med banan, avokado, finriven ingefära och äppelmust/äppeljuice. Mums! Ibland häller jag på en liten sked spirulinapulver också men inte för mycket då det ger ganska mycket smak.

    http://lifebymanda.wordpress.com/2013/10/02/energismoothie/

    [Svara]

  • Svara Thereze 12 januari, 2014 at 13:58

    Hej fina Lofsan! Jättebra inspo på nyhetsmorgon imorse!!

    Jag brukar köpa kvarg, men i de flesta recept står det kesella. Spelar det någon roll?

    [Svara]

    admin Reply:

    Kesella är ett registrerat varumärke, det är samma sak som kvarg. Köp naturell smak, de med smak är ofta väldigt sockrade.

    [Svara]

  • Svara Marjak 12 januari, 2014 at 14:44

    Så kul och inspirerande att se dig på nyhetsmorgon 🙂
    Ni gjorde en variant på ”Borsovhopp” i morse, har du någon video på den?
    Och så en sak till, Vad har du och din tränande i morse köpt era tights? Så grymt snygga 🙂

    [Svara]

    admin Reply:

    Kolla på klippet här: http://www.lofsan.se/fragor-svar-om-fettforbranning-pa-nyhetsmorgon/

    Mina tights är från Röhnisch och Marias från Lindex.

    [Svara]

  • Svara Felicia 12 januari, 2014 at 17:09

    Mums!
    Snälla kan du ge några tips på hur man tränar nedre delen av ryggen? 🙂
    Jätte tacksam för svar!

    MVH F

    [Svara]

    admin Reply:

    Ryggresningar, plankan, marklyft är övningar för nedre delen av ryggen.

    [Svara]

  • Lämna kommentar