Träning

17 FFS!

Nu jädrar är jag på banan när det gäller löpning. Eller alltså, på bandet. 🙂

Dagens pass:

10 min jogging 9km/h
5*1min 17km/h

Det sved i lungorna men jag klarade alla 5! Hoppade av bandet 30sek mellan varje intervall och hann återhämta mig innan nästa minut. Nu är målet att klara 10 stycken på raken med 30sek vila mellan. Mitt huvudmål med löpningen under februari och mars är milen under 45min. Det är en helig gräns för mig.

Styrka efteråt:

10 Stepup/sida på hög låda (ca 1m) med 4kg-kettlebell i varje hand. Övningen synkroniseras med armlyft åt sidan med kettlebellsen rakt ut åt sidan.
Superset med 10 upphopp på lådan med kettlebellsen i händerna, avsluta med 10 upphopp utan vikt.

Vila tills andningen stabiliserats och upprepa 2 ggr till.

Utfall framåt med 4kgs-kettlebells i händerna synkroniserat med lyft åt sidan i det främre nedersta läget. Stark hållning!
Superset med Knäböj med kettlebellsen i händerna synkroniserat med bicepscurl och axelpress. 10 reps per sida och övning.

Frontböj (Knäböj med stången framför halsen, armbågarna pekandes rakt framåt med korsade underarmar) superset med snabba sidohopp över steplåda. 20 reps per övning.

Jag förstår att det är svårt att se vad jag menar men jag försöker skriva så tydligt som möjligt. Det bästa är om Hans kan fota någon gång men jag tränar alltid själv ju. Jag kör sällan enbart traditionella basövningar utan jag tycker om att kombinera och blanda hejvilt mellan explosiva övningar och balansmoment. Träning behöver inte vara långtråkigt, i så fall kör du inte tillräckligt hårt. 🙂

Föresten finns det massa frågor med svar i kommentarsfältet om intervallträning och styrketräning för er som är nyfikna. Scrolla ner och klicka på kommentarer till inläggen från igår.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Evelina 11 februari, 2011 at 15:32

    Nu ska jag i väg till gymmet och testa dina intervaller. Springer helst ute året om, men i den här snöstormen så håller jag mig inne.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Let me know! 🙂

    [Svara]

    Evelina Reply:

    Tycker det är lite läskigt att springa så snabbt på löpbandet, men jag vänjer mig säkert 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Du är för snabb för ditt eget bästa. 🙂 Det finns en anledning till att man gör det innan och inte efter styrketräningen. Man behöver all skärpa man kan få.

  • Lämna kommentar