Lofsan

10 vanliga orsaker till att människor inte lyckas med sin styrketräning

Här är 10 vanliga orsaker till att människor (i detta fall tänker jag särskilt på kvinnor) inte lyckas med sin styrketräning och att få de resultat som man förväntar sig. Dessa tankebanor, fällor och situationer återkommer flera gånger dagligen hos oss coacher med de klienter som vi jobbar tillsammans med online i Lofsangruppen.
 
 


Man har inte tillräckligt mycket tålamod. Styrketräning 3 gånger per vecka i 8 veckor=24 träningspass vilket inte kommer att hinna göra skillnad.
 
 Man tränar alltid samma pass hela tiden eller har alltid ett helt nytt pass utan någon som helst röd tråd över tid.
 
 Man överskattar träningen i gymmets effekt, du behöver sällan äta mer när du tränar, däremot noggrannare.
 
 Man går ”all in” eller gör ingenting. Med ”lagom” kommer man väldigt långt om man gör det under längre tid.
 
 Man tror att man har fel på sin ämnesomsättning eftersom man inte kan äta vad man vill utan att gå upp i vikt.
 
 Man tror att man kan äta hursomhelst så länge som man tränar flera gånger i veckan.
 
 Man äter för lite med syfte att få mer synliga muskler men om man inte har några muskler som kan synas blir man ännu svagare av att underäta.
 
 Man tror att man inte äter tillräckligt mycket protein och därför inte får större muskler men i själva verket äter man för få kalorier från bra källor för att kunna bygga massa.
 
 Man tror att proteintillskott kommer att öka muskelmassan men glömmer att stimulera muskeltillväxten med tung styrketräning i första steget.
 
 Man försöker konditionsträna fram muskelmassa eftersom man inte vill bli ”för stor”. Muskler är svåra att bygga och skapas framförallt inte på löpbandet.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Linda 11 oktober, 2016 at 15:49

    Hej Lovisa!
    Du skriver att träna styrketräning tre gånger i veckan 8 veckor inte räcker för att se resultat, men det måste väl ändå vara lämplig dos aat börja med för att sedan öka på träningsdosen? Jag tränar tre gånger styrka och promenerar tre gånger. /Linda

    [Svara]

  • Lämna kommentar