Lofsan

10 sätt att mäta effekt av träningen på

Tränar du regelbundet flera gånger i veckan och äter bra nästan jämt men ändå inte känner att du får resultat? Har du satt upp perfekta mål som du aldrig når hur mycket du än kämpar?

Här är 10 tecken på att du får resultat och som kan åskådliggöra hur din ansträngning faktiskt gör skillnad, även om du inte kanske tänkt på det innan. Att mäta resultat av träning är så mycket mer komplext än bara siffror.

1. Strunta i vågen och använd dina kläder som mått. Om du vill bli biffigare och skjortan nu spänner över axlarna=finemang. Om du vill bli mindre och byxorna sitter lösare i magen=finemang. Vågen kan visa detsamma samtidigt som kroppen förändras.

2. Bättre hy, förbättrad hårkvalitet och starkare naglar: kroppen kan visa dig att den mår bättre på flera sätt.

3. Även om du inte blir starkare i dina vanliga favoritövningar på gymmet så kan du vara starkare i andra övningar, andra vinklar eller i just det specifika repetitionsantalet som du är van att mäta i.

4. Lita på dina händer: om du kan få tag i mindre fett på rumpan eller på kärlekshandtagen så spelar det ingen roll att vågen visar detsamma eller tom högre vikt.

5. Lita på din spegel. Om du tittar på dig själv i spegeln och ser skillnad – då är det sant.

6. Ökad vardagsuthållighet: träning gör att du orkar mer även utanför gymmet. Att orka jobba en hel dag utan att känna sig seg eller få ont är en jättefin effekt av träning.

7. Du tycker inte att det är jobbigt att äta som du gör nu. När dina bra kostval är automatiserade och inte känns som bestraffning eller uppoffring så har du lyckats.

8. Du ser fram emot nästa träningspass med glädje och nyfikenhet snarare än förskräckelse eller som en tvångshandling.

9. Du längtar inte till ett särskilt datum där du ska sluta träna eller eller sluta äta nyttigt; du kan se denna vana/rutin som något hållbart som du kan hålla i för lång tid framöver.

10. Du vågar släppa fokus på siffror och litar på att processen i sig ger resultat över tid. Kontinuitet är den viktigaste framgångsfaktorn för resultat – oavsett vilket program som du följer.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara blandare pris 9 oktober, 2016 at 20:28

    Bra skrivet 🙂

    [Svara]

  • Svara Christina 10 oktober, 2016 at 15:07

    Tack för info, jättebra skrivet. Vill även passa på att säga att jag gillar din sida. Er podd är helt kanon, sluta aldrig. Kramar

    [Svara]

  • Lämna kommentar