5 orsaker till varför din kost inte ger resultat på fettmassan

lördag, 29 augusti 2015

Många tränar både mycket och hårt för att få mindre fett på kroppen. Egentligen behöver önskan om att minska fettmassan inte höra ihop med att denne faktiskt behöver få mindre fett, tex av hälsoskäl utan allt som oftast är det ren fåfänga som ligger bakom. Och det tycker jag är helt okej. Vilka mål vi har med träningen är helt individuellt och min roll är att konkretisera, realisera, planera men framförallt kritisera. När en person väljer att ta hjälp av mig eller Lofsangruppen så kan jag garantera att hon försökt både en, två och antagligen tre gånger på egen hand. Därför tycker jag att det är viktigt att inte rusa in i framtiden, att inte lägga upp en plan för hur vi ska jobba innan vi analyserat varför det inte har lyckats tidigare.
 
 Jag tänkte stolpa upp 5 orsaker till varför våra klienter inte får de resultat de önskar sett till mängden fett på kroppen:
 
 1.) Man överskattar antalet kalorier man förbränner av träning. Träning höjer aptiten (vilket är något bra) och ofta känner man sig hungrigare efter ett pass än vad kroppen egentligen behöver energi till.
 
 2.) Man tror att glutenfri, sockerfri, mjölkfri osv kost är ”nyttigt” och känner sig duktig av att utesluta vissa livsmedel. Att utesluta vissa livsmedel innebär inte automatiskt att du vare sig äter rätt utifrån dina mål eller att du får i dig det som kroppen behöver för att må bra. Det är inte primärt vad kosten innehåller som är viktigt utan hur mycket man äter.
 
 3.) Man har ett prestationsinriktat mål tex inriktat mot styrkeökning eller ett konditionstest som tex ett lopp och äter för att orka träna enligt planen. Att träna prestationsinriktat med resultat på prestation kräver en kost som motsvarar träningsnivån. Att äta för att minska fettvolym går för de allra flesta helt emot det sätt man äter för att prestera mer.
 
 4.) Man ”gömmer” kost bakom träning och rättfärdigar dålig kost med att man tränar. Det krävs enorma mängder träning för att kompensera en dålig kost.
 
 5.) Man äter av andra skäl än att ge bränsle till kroppen. Man har alltid ett visst utrymme för mindre bra kost, några måltider i veckan. Men om man ofta (varje dag) äter av andra skäl än att ge energi till kroppen så överskrider man den kvoten. Vanliga orsaker till att man äter mer eller oftare än planerat: man är trött, man är uttråkad, man är van att äta i ett visst sammanhang tex kolla på film, man firar, man unnar sig, man är ledsen, man är glad.
 
 Det bästa sättet att få ett helhetsgrepp av sin kost om man känner sig vilsen och inte får de resultat av träningen som man önskar är att göra en kostdagbok över några dagar. Om du själv inte vet hur du ska analysera den, ta hjälp av en kostrådgivare!
 
 
 
 


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Helg på landet

fredag, 28 augusti 2015

Jag vinkade hejdå till Hans och barnen redan igår, de har tagit långhelg tillsammans. Sixtens förskola har planeringsdagar onsdag, torsdag och fredag så jag har haft en praktikant med mig på mina två föreläsningar i Röhnisch-butiken. Han är så himla mysig, helt lugn, som vatten. Han älskar att vara ensam barn med mig och vi har så roligt tillsammans.
 
 Så medan jag har jobbat klart hemma i stan; några tidningsintervjuer om mina böcker och fotograferingar till, några PT-klienter och framförallt den stora lanseringen av min nya app till Lofsangruppen har resten av familjen hängt på bryggan ute på Rådmansö. :-)
 
 Nu sitter i alla fall äntligen jag också på bussen mot Norrtälje där Hans ska hämta mig. Jag älskar att det är så pass nära; 20 minuter med tunnelbana till Danderyd och sen 60 minuter på bussen att jag kan åka till landet efter jobbet!
 
 Jag ser fram emot en väldigt lugn helg, jag ska sova en stund mitt på dagen både på lördag och söndag och så ska vi äta kräftor på lördag kväll. Jag känner mig fortfarande lite sliten i kroppen efter lördagens långa lopp i fjällen och det tillsammans med mycket jobb och framförallt några riktigt svåra projekt som utmanar min hjärna så känns det helt naturligt att inte träna något denna vecka. Jag känner mig inte stressad inför Helsingborg marathon om två veckor utan kommer att ta loppet med mer känsla än prestation tror jag. Om det känns bra i kroppen så kommer jag att försöka springa lite snabbare, annars tar jag en lugn dag och springer för glädjen!
 
 Bara några veckor sedan på Marholmen där vi ofta hänger när vi är ute på landet.


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Mer naturligt i längden

onsdag, 26 augusti 2015

Ni minns kanske att jag tidigare i somras skrev om Natural Cycles, som är en naturlig, hormonfri metod för att bli eller inte bli gravid.

Jag gillar verkligen det här sättet för kvinnor att själva lära sig läsa av och kunna ha bättre kontroll på sin kropp, det rimmar rätt bra med hur jag ser på föräldraskap, träning och annat i livet. Jag har många vänner som ätit p-piller i mer än halva livet. Jag tror inte att det är lämpligt för många. Nu har jag ett erbjudande till dig om du vill testa en annan typ av metod: Du kan prova Natural Cycles i ett årsabonnemang (ord pris: 590 kr) och dessutom få två månader utan extra kostnad + en gratis termometer (värde 199 kr) . Om du är intresserad av att testa, gå in på www.naturalcycles.com  och använd kampanjkod AMBLOFSAN2NC så kan du ta del av erbjudandet.
Natural Cycles kommer för övrigt till
LOPPI-eventet Höststart  på Skeppsholmen i helgen. Köp din biljett här: Loppi Event om du vill gå!


I samarbete med Natural Cycles.


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan