Sommarträning på Nyhetsmorgon

onsdag, 30 juli 2014

I sommar sänds min träningsserie på TV4 Nyhetsmorgon där jag tränar tillsammans med olika TV4-profiler. Här är inslaget där reportern Maria Forsblom och hennes kompis Linn kör ett kombinerat backlöpning- och styrkepass.


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Svettiga intervaller

tisdag, 29 juli 2014

 Efter vårt monsterlångpass förra veckan på 36 km så har jag låtit kroppen vila från all löpning en vecka. Återhämtningen efter ett sånt långt pass handlar för min del främst om att senor och ligament ska få chans att vila. Förra sommaren fick jag en bristning i en sena under foten så i år är jag extra noga med att lägga upp en detaljerad plan och följa den istället för att bara springa på känsla. Det som känns bra idag kan vara för mycket imorgon liksom.
 
 Efter mina tre styrkepass förra veckan har jag haft monumental träningsvärk i kroppen. Baksida lår, rygg, biceps och triceps har varit outhärdliga, det är så det blir när man gör något kroppen inte är van vid, med mer löpning den senaste månaden. Å andra sidan är det skönt att längta till gymmet efter massa löpning och hemmaträning i trädgården i sommar.
 
 Första löppasset på en vecka valde jag att springa på löpband idag. Det var evigheter sedan jag gjorde det men i en ny stad, med barnen i närheten med film på iPad och en önskan om att få komma undan solen passade det bättre med löpband idag. Det ger mig bättre förutsättningar till att kunna maximera min ansträngningsnivå.
 
 Jag har skrivit om mina intervallpass tidigare och om hur jag delar upp dom i korta och långa intervaller. Idag körde jag långa intervaller och hela passet tog 70 minuter, det är ett långt intervallpass för mig. Jag springer alltid med lätt lutning på band, idag 2,0.
 
 10 min uppvärmning 6 min/km 10 km/h
 1 min vila
 8 min löpning 4.45 min/km 12,6 km/h
 1 min vila
 7 min löpning 5.00 min/km 12 km/h
 1 min vila
 6 min löpning 5.00 min/km 12 km/h
 osv ner till
 1 min löpning
 10 min jogging 6 min/km 10 km/h
 
 Jag hade hoppats kunna springa alla intervaller på 4.45 men det kändes omöjligt. Jag är glad att jag genomförde passet överhuvudtaget för det var riktigt tufft så även om jag sänkte till 5.00 är jag supernöjd. På slutet hade jag till och med lite kräksmak i munnen. Det var länge sedan!
 
 Hotellgymmet på Scandic Rubinen är bra. Löpband på hotell brukar vara av enkel modell men dessa är stabila med hög kapacitet. Hantlar och några kombimaskiner kommer man väldigt långt med i ett pass. Plus för stora fönster och utsikt!
 
 Nu ska vi ut och äta middag, räkor it is!
 
 


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan




Mot Saltholmen

tisdag, 29 juli 2014

Jag älskar sociala medier som bloggar, Facebook och instagram! Vi sitter på en spårvagn mot Saltholmen därifrån vi ska ta en båt till någon ö. Vi hade inga planer för våra Göteborgsdagar men jag frågade på min instagram vart det är kul att åka på utflykt och fick värsta skärgårdsguiden. Superkul!
 
 Vi bor på Scandic Rubinen på Avenyn, det är ett helt nyrenoverat hotell och allting är så nytt och fräscht. Vi har ett familjerum med ett litet vardagsrum där barnen sover i bäddsoffa och så ett sovrum där H och jag sover. Sen att barnen plötsligt låg i vår säng och H i deras säng tidigt i morse är en annan femma.
 
 Det bästa med vårt hotellrum är den stora terrassen, uppe på sjunde våningen ser vi hela Göteborg. Coolt! Vi åt middag där igår kväll när vi inte orkade gå på restaurang. Men ikväll ska vi ta ett av tipsen från min instagram för middag.
 
 


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan