Om My Little pony och Angelica Brage

tisdag, 23 september 2014

På torsdag ska jag föreläsa om att skapa positiva livsstilsförändringar inom träning och hälsa på ett företag utanför Stockholm. Att förslösa är bland det roligaste men också det svåraste jag vet. Därför är jag extra glad att jag lyckats få med både My Little pony och styrkelyftarbruden Angelica Brage i mina slides. Sånt gör det lite mer tryggt och samtidigt spännande att prata om olika sätt att överbelasta och variera sin träning på. My Little pony liksom.
 
 


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Löparguide i Topphälsa

måndag, 22 september 2014

Ikväll har jag varit på Rival på Mariatorget för att inspireras av det kvinnliga nätverket 4Good och deras föreläsningar. I goodiebagen från eventet låg min favorittidning Topphälsa (som jag åker tillsammans med till Playitas vecka 46). I numret finns en 18 sidor stor löparguide där jag har fått hela 9(!) sidor att dela med mig av träningsinspiration, måltips, löpargarderobsguide och mina favoritstyrkeövningar för löpare.
 
 Det känns väldigt konstigt att se mig själv på alla sidor men jag tycker framförallt att det är fantastiskt kul att få dela med mig av all min kunskap i fler kanaler och forum än i bloggen. I höst är jag med i ytterligare två tidningar med intervjuer och bilder, totalt fyra stycken träningstidningar denna höst!
 
 Jag önskar och hoppas att ni tycker om de budskap jag vill förmedla och känner att de kan få vara med er i er träningsvardag. Jag vill att vi alla sätter realistiska och sunda mål som ökar kvaliteten på våra liv och ger oss den glöd vi förtjänar. Varje dag.
 


Det är så roligt att Topphälsa lyfter fram mitt älskade Lofsangruppen. Jag brinner verkligen för den!


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Läsarfråga: hur ska jag tänka kring mina mål?

fredag, 19 september 2014

Jag bad om inspiration till blogginlägg om att sätta upp mål. Detta är ett av flera blogginlägg i en serie på ämnet målformulering. Det kommer ett blogginlägg med era frågor varje dag framöver.

Jag tycker det är jättesvårt med mål!

Hur vet man vilka mål man vill ha?

Jag rekommenderar dig att sätta mål kring ett område som du tycker om, är beredd att lägga tid och energi på och som du ser en potential i, att du kan förbättra dig. Om du kan gå ner i split kanske inte det är ett särskilt lämpligt mål, eftersom du redan kan det, men om du springer milen på 65 minuter nu så har du god potential att springa på 55 minuter med några månaders strukturerad träning.

Hur vet man att ett mål är rimligt?

Om du har tränat hårt på att uppnå ett mål utan att lyckas är det inte ett rimligt mål. Ett rimligt mål är ett mål som du själv kan föreställa dig klara av. Ju mer nybörjare du är på något, desto större potential har du till att göra stora förbättringar. Om du löptränar 3 hårda pass i veckan och springer 5 kilometer på 22 minuter så är det inte rimligt att du kan förbättra dig 1 minut på 5 veckor. Om du utan att löpträna särskilt mycket ändå kan springa 5 kilometer på 25 minuter så kan du räkna med att kunna förbättra din tid 1 minut på bara några veckor om du får ett personligt utformat löpprogram. För att kunna sätta ett rimligt mål så behöver du veta var du befinner dig idag och hur mycket arbete som du tagit dig till den positionen.

Hur gör man en progressiv träningsplan för att lyckas uppnå målet?

Det är svårt att göra en plan med 100% fokus mot ett specifikt mål. Risken för att vi tröttnar, blir skadade eller sjuka ökar ju mer enformigt vi tränar. Jag rekommenderar dig att fokusera 3 pass i veckan mot ditt mål, stegra din träning dit med 1 pass första veckan, 2 pass andra veckan. Kör sedan 3 pass i veckan i 3 veckor innan du börjar om med en ny så kallad cykel med 1 pass första veckan. Om du har flera mål du vill jobba med så kan du kombinera tex löpning enligt 1, 2, 3, 3, 3 pass i veckan med rörlighetsträning, återhämtningsträning som promenader och styrketräning. För en vanlig motionär räcker det med 3 träningspass av samma träningsform för att fortsätta göra framsteg. Kombinera hellre styrketräning med konditionsträning och rörlighetsträning i veckan än att ösa på med många pass i samma träningsform, kom dock alltid ihåg vad som är ditt huvudfokus och lägg merparten av din träning där, särskilt under säsongen. Vi vanliga motionärer behöver optimera vår återhämtning från träningen eftersom vi ska försöka kombinera vår träning med arbete, familj, vänner osv.

När vi inte återhämtar oss så får vi ont någonstans, blir sjuka eller tappar motivationen.


Skriv kommentar (3)

KATEGORI: Lofsan