Test av nya AXA Proteinhavregryn

måndag, 30 maj 2016

 I samarbete med AXA.
 
 Idag har jag testat AXAs nya Proteinhavregryn som innehåller 40% mer protein än vanliga havregryn. Havre kallas ibland för Nordens Superfood och jag äter havregrynsgröt med bär eller frukt i princip varenda morgon. Annars tycker jag inte att jag blir mätt på ett bra sätt, bl a för att gröt innehåller fibrer och protein. De nya Proteinhavregrynen innehåller extra, fullvärdigt vegetabiliskt protein från bl a ärtkrisp vilket gör att proteinhalten blir högre (19 g/100g) än i vanliga havregryn. Det var spännande att prova och det var dessutom riktigt gott! Samma koktid som vanliga havregryn och ser likadant ut. Det blev en lite mustigare smak än vanliga havregryn och ”tuggigare”. Det finns också en Proteinmüsli i samma serie från AXA, även den med 40% högre proteininnehåll, om man vill prova andra varianter av Proteinhavre.
 
 


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan


Hela Sickla-passet med spellista

söndag, 29 maj 2016

Här är det pass som jag körde på Markusplatsen i Sickla Köpkvarter idag. Jag fick i uppdrag att planera ett styrkepass med bara kroppsviktsövningar som inspiration till sommarträning i år. Jag visste inte innan hur många som skulle komma men det var alldeles lagoma 60-70 personer i gruppen och det var väldigt hög nivå på dom som var med vilket gjorde mitt jobb väldigt enkelt och roligt.

Tanken är att du kan välja ut en, två eller tre av dessa block nedan och sätta ihop ditt eget kroppsviktspass även om deltagarna idag fick köra alla fem. OBS att dom var förvarnade om omfattningen och garvade mest på slutet. På min instagram ser ni film från passet och det syns verkligen hur trötta de är!

Block 1 ca 15 minuter, 20 av varje:

Utfall med öppen överkropp (sträck upp armarna mot himlen i bottenläget)
Knäböjsrörlighet (Finns i Stora löparboken)
Stående diagonala rotationer (Nudda marken utanför ena foten och sträck upp i himlen på andra sidan)
Framåtrullning med korsade ben
Utfallsrörlighet (Finns i Stora löparboken)

2 minuter vila

Block 2 15 minuter, 5 minuter på varje par:
1. 20 knäböj och löpning i planka (lika lång löpning som 20 knäböj tar)
2. 20 Utfall bakåt och X-hopp med händerna ner i marken mellan varje hopp som en sumo (lika länge hopp som utfallen tar)
3. 20 Saxhopp och skridskohopp (lika länge skridskohopp som saxhoppen tar)

3 minuter vila

Block 3 15 minuter, 10 av varje övning så många varv man hinner/orkar. Hellre djupt och strikt med vila mellan:

1. Armhävningar med armlyft och benlyft i magliggande position mellan varje
2. Utgående planka (Finns i Stora löparboken)
3. Bordet (sitt på rumpan med raka ben och händerna i marken utanför höften, lyft upp hela kroppen så att mage och höft sträcks ut som ett bord)

3 minuter vila

Block 4 12 minuter med 3 minuter per övning och 1 minut vila efter varje:

Grodhoppsburpees
Dips på kompis knä som står i Bordets position (se ovan)
Två hopp (fram och tillbaka) över kompis som står i planka på raka armar. Varannan person, alltså 2 hopp och sen direkt byte.

3 minuter vila

Block 5 15 minuter med 2 sträckor á 10-20 meter per övning
Utfallsgång
Grodhopp
Borzowhopp
Björngång
Sidoutfall
Enbenshopp framåt
Enbenshopp bakåt
Grodhopp baklänges
Grodhopp

Och vill du ha all musik som jag använde på passet så heter spellistan i Spotify Lofsan i Sickla sommaren 2016 och du hittar den genom att klicka på länken eller att genom att söka på Lofsans på Spotify.


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan


Filmer från Kinesiska muren marathon 2016

söndag, 29 maj 2016

Wow vilken häftig upplevelse Kinesiska muren marathon var! Det går inte att med ord beskriva!

Jag har gjort två filmer, en lite längre och en lite kortare åt er, så att ni kan få lite känsla för vad vi har upplevt!


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan