Hur går det för er med #RöhnischSuccess?

fredag, 19 september 2014

Jag är nyfiken på hur det går för er alla er som springer Röhnisch Running School tillsammans med mig och Ida!

Röhnisch Success är en digital löparskola som vem som helst kan haka på. Det finns pass och upplägg för alla nivåer och jag kan garantera att löpträningen kommer att bli både rolig och effektiv med våra pass.

För er som missat första halvan; här finns en länk till anmälan så att du får alla passen till din mail. Upplägget för vecka 5 ser du i filmen och på sajten för #Röhnischsuccess.

Dela med dig av din löparinspiration på #röhnischsuccess och #lofsianer på instagram så att jag kan följa dig där. Du kan också bli utsedd till veckans inspiratör och vinna nya Röhnischkläder. Jag heter @lofsans på instagram, följ mig gärna!


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Läsarfråga: hur sätter man upp mål kring träningssmärta?

torsdag, 18 september 2014

Jag bad om inspiration till blogginlägg om att sätta upp mål. Detta är ett av flera blogginlägg i en serie på ämnet målformulering. Det kommer ett blogginlägg med era frågor varje dag framöver.

Jag som efter halvamathon i oslo förra hösten haft problem med ett löparknä och en ond skinka är supersugen på lite tankar kring detta, då målet är att kunna springa över 8 km utan att ha ont… mvh carolina

För oss vanliga motionärer tycker jag att det allra viktigaste är att vi är skadefria och smärtfria. Det finns så många träningsformer att välja på att vi inte behöver träna sånt som gör ont bara för att. Att satsa på att träna upp sig till ett halvmarathon och längre distanser är en en riktig utmaning och balansgång för att optimera träningen och samtidigt effektivisera återhämtningen. Själva loppet är inte det svåra, det är att hålla sig motiverad, frisk och skadefri under förberedelserna. 

Mina klienter som drabbas av olika löparrelaterade besvär under säsongen får alltid i uppgift efter sitt lopp att lägga upp en plan för att kunna bli smärtfria. Denna plan innehåller alltid ett stort inslag av alternativ träning som tex cykling, roddmaskin, löpning i vatten eller rullskidor. Vi fokuserar mycket på att hitta orsaken till varför de fått problem, tex att de åkt till landet på semestern och bytt underlag från asfalt till grus eller slutar styrketräna och bara springer. 

Det viktigaste tycker jag är att ta sin smärta på allvar och inte vänja sig vid att ha ont. Det är inte normalt att ha ont. Om du kan springa 8 km utan att få ont så kan du fortsätta springa men avsluta passet innan du får ont. Var noggrann och unna din kropp rehabiliterande träning som rörlighetsträning, om så bara en övning per dag hemma i köket. 

Sätt upp delmål där du kombinerar genomförandebaserat mål tex att rehabträna en övning om dagen tillsammans med ett prestationsinriktat känslomål där du strävar mot att kunna springa 10 kilometer utan smärta. Ditt huvudmål kan vara att springa halvmarathon smärtfri men sätt upp och nå delmålen först.


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Läsarfråga: Kan man ha ett mål som inte har ett slut?

onsdag, 17 september 2014

Jag bad om inspiration till blogginlägg om att sätta upp mål. Detta är ett av flera blogginlägg i en serie på ämnet målformulering. Det kommer ett blogginlägg med era frågor varje dag framöver.

Kan man ha ett mål som inte har ett slut??

Jag vill känna mig stark och lätt om fötterna. Men inte till ett visst datum, utan framåt…

Absolut! Det du beskriver är ett känsloinriktat mål där du strävar efter att uppnå en känsla. Att ha ett känsloinriktat mål är dock väldigt abstrakt. Dagsformen växlar och vi påverkas av stress, konflikter och andra grejer som inte alls har med vår träning att göra. Då spelar det kanske ingen roll hur väl du vet att du innerst inne är ”lätt om fötterna” när du egentligen bara vill lägga dig på soffan och dra en filt över huvudet. Att ha ett känsloinriktat mål är en bra och viktig metod för att uppmärksamma sig själv att på att man fortfarande känner träningslust, har motivation till att träna och vill träna. Det i sin tur kan innebära att du presterar bättre på träningen. Det viktigaste tycker jag är att du vet varför du tränar och är mån om att vårda din inre drivkraft till träning.

Jag tränar för livet.


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan