Överkroppspass från Hotell Legoland

söndag, 26 juli 2015

Det bästa hotellgymmet som jag har varit på, sett till storlek och mängden utrustning är gymmet på Hotell Legoland. Förra året när vi bodde på hotellet körde jag två pass här och igår körde jag ett pass också. Eftersom vi har varit på landet i två veckor har jag inte kört något tyngre styrkepass så jag längtade verkligen efter att ta i ordentligt med musklerna.

Passet jag körde hade fokus på överkroppen och jag körde med så pass tunga vikter att jag orkade max 10 repetitioner, hellre 8 än 12 om jag inte kunde pricka rätt vikt.

Det är 3 block och varje block har 3 övningar, ett triset alltså: två dragrörelser och en pressrörelse. Det är ingen vila mellan övningarna men efter tredje övningen vilar man 1-2 minuter innan man kör övning 1 igen. Totalt kör man varje block 4 gånger. Innan man går vidare till nästa block vilar man 2-3 minuter.

När jag lägger upp pass av denna sort här i bloggen så tänker jag i första hand att det är inspiration till dig som är van att träna i gym, vet hur övningarna ska utföras och i vilka maskiner. Motsägelsefullt nog tycker jag nybörjare inte ska träna med maskiner först utan börja med att lära sig träna med kroppsvikten och fria vikter först.

Block 1:

1. Latsdrag i maskin med pronerat, brett grepp. (Handflatorna framåt)
2. Latsdrag i cablecross, handtag från varsitt viktmagasin, stående på knä. (Starta med handflatorna framåt och vrid sen in dom mot kroppen på väg ner i draget).
3. Axelpress med hantlar. (Stående)

Block 2:

1. Bred rodd med draget ovanifrån.
2. Axeldrag mot hakan.
3. Tricepspress stående.

Block 3:

1. Bred stångrodd.
2. Smal stångrodd.
3. Militärpress med stång.

Block 2 och block 3 kommer här i film!


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Frisksportardag

fredag, 24 juli 2015

Vi är hemma i Stockholm och mellanlandar, tvättar och cityhänger lite innan vi åker på en liten roadtrip söderut. Hans åkte till Malmö i morse tillsammans med Tom och jag flyger ner till Köpenhamn med de små barnen imorgon. Jag tror att Tom uppskattar massor att vara ensam med Hans ett dygn och bo på hotell bara dom två samtidigt som det också är schysst för honom att slippa Sixten och Baxter en stund, de är rätt intensiva efter några veckor sommarlov.
 
 Sixten, Baxter och jag tycker att det är superskönt att vara i stan en stund och jag älskar verkligen att komma hem till vår lägenhet. När barnen spelade TV-spel en stund på eftermiddagen somnade jag ute på terrassen under en filt. Älskart!
 
 Annars så har dagen känts väldigt lång: i morse var jag hos Lovisa som fixar mina naglar, jag hade med barnen dit och efteråt hängde vi på Mariatorget med jordgubbar och glass. Vi gick sen in en sväng till bowlinghallen som ligger bredvid och spelade en bowlingserie innan vi gick hem för att äta lunch.
 
 På kvällen mötte vi upp min kompis Hannah och hennes familj för att spela minigolf med dom i Kristineberg. Det var första gången som Sixten och Baxter spelade, mer bandy än golf kan jag erkänna att det blev men det viktigaste är att de fick mersmak, det tycker jag alltid ska vara fokus för barn.
 
 Det blev med andra ord en frisksportardag citystajl med bowling och minigolf!
 
 Vi gick sedan hela gänget till Pane Vino och beställde massa goda förrätter och pizzor att dela på och Hannah och jag drack fruktiga drinkar och drömde oss tillbaka till Thailandsresan i mars. Nu är barnen nattade härhemma och jag tänkte jobba undan allt i datorn inför helgen och sen packa handbagaget till flygresan imorgon. Det blir en lång dag med flyg, Legoland och hotell!
 
 


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




5 tips för att hålla formen under sommaren

onsdag, 22 juli 2015

 När det är semester, sommar eller uppbrott från rutinerna så vittnar många om att det är svårt att ”hålla formen”. Det kan handla om att träningspassen blir färre, maten sämre, viktuppgång, viktnedgång eller ökad stress kring utebliven träning och kanske till med ångest kring onyttig mat.
 
 Jag tänkte dela med mig av fem tips på hur man minskar risken för att tappa både fysisk och mental form under sommaren. Det är egentligen ingen rocket science men det kan vara bra att bli påmind ibland. Här är fem tips på hur du kan förhålla dig till kost, träning och din livsstil under semestern.
 
 


Så här såg det ut i lördags morse när jag var på Nyhetsmorgon och pratade om sommarträning!
 
 1. Istället för att ha träningsplanering att följa punkt till pricka och låta resten av sommarvardagen följa din träningsplan är det bättre om du har en träningsbank med olika pass som du kan välja mellan och genomföra när det passar i resten av vardagen.
 
 2. Istället för att spåra ur helt med mat, glass, snacks, läsk och kanske alkohol med tanken ”nu när jag ändå ätit onyttigt så är skadan redan gjord och jag kan lika gärna fortsätta äta” så tycker jag att du ska välja ett tillfälle om dagen där du tycker att det är värt att äta onyttigt för att det är i ett sammanhang som känns trevligt. Så istället för att äta glass på parkeringen vid Statoil när ni kör bil är det kanske mer värt för dig att välja en efterrätt på restaurangen när ni har kommit fram. Säkert godare i munnen och mycket trevligare. Låt det inte gå inflation i skitmat.
 
 3. Fastna inte i effektivitetsträsket. Det är lika mycket värt att konditionsträna genom att spela fotboll med dina barn eller att cykla till mataffären som att jogga en runda. Många tänker att träningen måste vara effektiv utifrån prestationskrav men för vanliga motionärer är det inte det mest effektiva som är bäst tycker jag, utan att träningen blir av.
 
 4. Genom att ha semester frigör du tid att göra exakt vad du vill på. Många har svårt att vara lediga och koppla av, blir irriterade på att barnen bråkar, kan inte tillbringa så mycket tid tillsammans med sin partner eller får prestationsångest av att vilja leverera det perfekta sommarlovet till sin familj. Fördriv inte tid genom att äta, ät när du är hungrig eller när sammanhanget känns passande. Istället för att tröstäta: prata med någon som kan trösta dig.
 
 5. När du inte kan gömma dig bakom tidsbrist eller ursäkta dig med att inte ha tid till att röra på dig tycker jag att du ska satsa på just det: att röra på dig. Gå mycket, umgås med vänner och familj genom att promenera och cykla. Låt utflykten till hamnen, parken, släktingarna eller liknande ta lite längre tid genom att välja bort bilen. Gör resan i sig till målet och låt saker ta tid.
 
 Har du några fler tips på hur man håller mentala och fysiska formen under sommaren och semestern?


Skriv kommentar (4)

KATEGORI: Lofsan