Vill du springa Tough Viking?

tisdag, 26 augusti 2014

Igår hängde jag en stund tillsammans med min vän Teresa, hon berättade om sin kommande utmaning Tough Viking som går av stapeln ute på Djurgården i Stockholm på lördag.  Jag själv tycker att det är väldigt roligt med hinderbanor men är nog lite för feg innerst inne för att våga satsa 100% när jag ser en risk för att skada mig. Det ser dock väldigt roligt ut på bilder och filmer från olika såna typer av lopp tycker jag!

Jag själv ska åka utomlands och missar helgens spektakel men jag har en startplats till en av er bloggläsare om någon vågar anta utmaningen? Man kan ju fortfarande vinna den där märkliga tävlingen där den som gör den största Reebok-tatueringen på lördag vinner ett års sponsring…

Reebok-Forever-Tattoo - Markus

Vill du springa Tough Viking men saknar en startplats? Lämna en kommentar till detta blogginlägg, och kom ihåg att fylla i din mailadress så att jag kan kontakta dig på onsdag.

I samarbete med Reebok.



Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Om min löparresa

måndag, 25 augusti 2014

Det senaste året har jag valt att satsa på min löpning. I november 2013 var jag på Playitas tillsammans med Topphälsa, där gick startskottet för min ambition att låta löpträningen vara min huvudsakliga träningsform och låta styrketräningen utgöra den kompletterande och prehabiliterande delen.

Jag lyckas ligga på 2-3 pass löpning varje vecka nu med 1-2 styrkepass. Mitt mål handlar om att hålla mig skadefri och samtidigt utveckla mitt löpsteg och förbättra min kondition. Att ha ett, två eller tre marathon som mål är inte det svåra, utmaningen ligger för mig att skapa en balans i träningsmängd, intensitet och motivation. Jag har inga problem med att träna riktigt hårt och väldigt mycket men då är risken hög att jag får ont eller tappar lusten. För mig är träningsglädje och min inre drivkraft till träning värd alla pengar i världen!

Nu är det 2,5 vecka kvar till Helsingborg marathon och lite mer än 2 månader kvar till New York marathon. Jag jobbar med att hitta formen, farten och uthålligheten i löpningen. Mina coacher i Lofsangruppen hjälper mig med träningsupplägg, skadeförebyggande styrke- och rörlighetsträning och kostupplägg. Löpcoach Ida gör min planering för löpningen, sjukgymnast Louise ger mig hela tiden feedback på löpspecifik styrka och rörlighet och dietist Sophia hjälper mig hålla kosten rätt för att jag ska orka konditionsträna hårt och länge utan att minska i muskelmassa. Det är grymt att ha dessa kompetenta och erfarna tjejer att kunna bolla tankar och upplägg med. Framförallt får jag en så skön distans till min prestation när det är någon annan som säger vad jag ska göra istället för att alltid styra mig själv.

Om du vill inspireras till din egen träningsresa så vill jag tipsa om en podcast jag besökt för att prata om att sätta upp mål och överträffa sina egna förväntningar. Jag lyfter också fram den intressanta personlighetstypen som alltid är lösningsorienterad. Antingen skapar man lösningar eller så hittar man problem eller hinder.

Swebus podcast heter #ÄlskaResa och finns på iTunes och att lyssna direkt i webbläsaren. Den kloka busschauffören Tomas från Västkusten och Gabriella från Swebus är fast panel i podden och så bjuder de in olika gäster till varje avsnitt. Denna gång JAG. Lyssna, fundera och dela med er av reflektioner!


Dagens löppass var inplanerade 15 kilometer mysjogg runt Södermalm. Jag sprang med GPS-klocka som snittade 5.15. Det är bra fart för mig, skönt för självförtroendet!


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan




Träningsvärk

lördag, 23 augusti 2014

Herregud, idag kommer jag att röra mig långsamt kan jag säga!
 
 Den här sommaren har jag styrketränat helt annorlunda mot hur jag brukar. För att optimera återhämtningen mellan mina löppass som både har blivit länge och tuffare ju bättre jag har blivit på att springa under sommaren har jag fokuserat på bara två övningar och ett styrkepass i veckan. Mina huvudövningar är marklyft och militärpress där jag stående pressar upp stången på raka armar.
 
 Jag kör 6-8 omgångar om 1-5 repetitioner på respektive övning med lång vila mellan. Riktigt tung styrketräning med andra ord. Denna typ av träning syftar till att bibehålla muskelmassa trots slitsamma löppass och ska hålla mig smärtfri och skadefri. Än så länge lyckas jag riktigt bra för igår gjorde jag det sista marklyftet på 107,5 kilo vilket är mer än dubbelt så mycket som jag väger. När jag började min marklyftsträning i oktober gjorde jag 5 repetitioner på 70 kilo och 1 repetition på 77,5 så min utveckling har varit spikrak i år.
 
 I går körde jag hela passet bara marklyft och idag har jag sådan träningsvärk att jag fasar för att lämna sängen. Ett löppass med 321-intervaller väntar senare i eftermiddag. Det blir spännande!
 
 


Sixten fick hissa flaggan igår kväll. Stolt kille!


Skriv kommentar (5)

KATEGORI: Lofsan