Långlöpning på Skåneleden

torsdag, 24 juli 2014

Det här året lägger jag mycket krut på min löpträning. Det är väldigt roligt att träna på något långt utanför min bekvämlighetszon. Jag är uppvuxen i gymmet och har tränat styrketräning med kroppsvikt och vikter sedan jag var 10. Mina första chins gjorde jag när jag var 11, att träna på dom nu när jag är vuxen känns med andra ord väldigt bekant och bekvämt.

I år ska jag springa 3 marathon, det första är redan klart i form av Stockholm marathon. I september ska jag springa Helsingborg marathon och i november är det dags för New York marathon. Träningsmässigt så är min utmaning att klara av att springa 3 pass i veckan utan att få ont någonstans eller bli sliten i kroppen. För min del är det långpassen i förberedelserna inför marathon som har störst fokus. Jag är snabb, kan springa intervaller fort och länge men jag måste jobba med min uthållighet. Jag vill gärna gå ut hårt och köra järnet men det har inte fungerat så bra hittills. Mitt stora mål är att springa marathon under 4 timmar.

När jag gör min träningsplanering inför loppen så börjar jag med att sätta in långpassen i schemat och sedan fyller jag på med intervallpass, styrka och rörlighet. Just nu är jag inne i ett sånt skönt flow att jag längtar till nästa långpass och de känns som riktiga njutarpass.

Igår sprang Hans och jag den långa Skåneleden från Helsingborg till Mölle via Höganäs. Leden går längs havet hela vägen och bjuder på helt fantastisk utsikt. Vi startade vid 07.30 för att få lite svalka första timmarna, det var väldigt skönt kan jag lova när klockan passerade 10 och det var 30 grader. Skåneleden är väldigt varierad denna sträcka och man springer både i sand, på stig, asfalt och till och med på plankor. Det är väldigt kul och utmanande för oss Stockholmare som tragglar asfalt runt Södermalm mest.

Jag kände mig faktiskt oförskämt pigg hela vägen och när vi äntligen nådde Mölle och vi sprungit 36 kilometer var jag till och med sugen på att lägga till 6 kilometer till för att nå marathonsträckan. Det är ett väldigt bra betyg för ett långpass! Jag brukar prata om att vissa träningspass minns jag resten av livet, det är sällan gympass kvalar in på den listan om man säger så. Detta pass får äran att ligga på topplistan!


Både Hans och jag har vant oss vid att springa med kompressionsstrumpor. Det är nog mest en placeboeffekt men jag känner mig i alla fall väldigt snabb med dom på. Jag blir inte svullen efter löpning längre.


Jag tycker att det är väldigt romantiskt att träna tillsammans. Bra för laget liksom.


Ja, ni förstår ju varför detta passet är ett av mitt livs bästa!


Skönt att vara framme i Mölle! Koffein, socker och vatten är bra för mig när jag springer länge. Min sporttop som många frågar om är från Victorias Secret.


4 timmar och 18 minuter senare. Jag åt cornflakes och mjölk med en hönökaka med smör och hamburgerkött på innan vi startade. Jag hade ett vätskebälte med 2 flaskor Powerade á 33 cl och 1 flaska vatten á 33 cl som jag fyllde på på vägen. I fickan hade jag två energishots, 1 med bara kolhydrater och 1 med koffein i också, dessa tog jag efter 10 och 20 kilometer. Vi delade på 1 snickers efter 30 km men drack var 4:e kilometer. Tomtom-klockan har jag spelat in en videorecension av om ni vill veta mer om den? Det är den som har inbygd pulsmätare i handleden.


Skriv kommentar (11)

KATEGORI: Lofsan




Videoblogg ShakyLeggy

tisdag, 22 juli 2014

Idag kommer en efterlängtad videoblogg med ett lite tuffare benpass. Detta pass fokuserar på att öka din rörlighet och jobba i nya djupa vinklar. Jag stretchar aldrig utan lägger in rörlighetsträning i min vanlig styrketräning precis som de riktigt djupa knäböjen och utfallen med foten i bandet som jag visar i filmen.

Om du vill ha mer träning för lår och rumpa har jag filmat Cardiass och 500-passet i klippen nedan. Feedbacken efter dessa pass har varit enorm så jag rekommenderar er verkligen att köra dom om du inte provat än. Jag rekommenderar att alla ska köra minst ett benpass i veckan!


Skriv kommentar (7)

KATEGORI: Videobloggar




Sommarträning på Nyhetsmorgon

söndag, 20 juli 2014

Jag har helt glömt att berätta för er om min sommarträningsserie som sänds på Nyhetsmorgon i sommar. I serien får ni möta olika TV4-profiler, veta mer om deras träning och vad de har för mål. Som avslut tränar vi ett pass tillsammans.

Här är ett av avsnitten som sändes i morse tillsammans med programledaren Jenny Alversjö.


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan