Föresläsningsturné i Norrbotten

fredag, 24 oktober 2014

Samtidigt som ni sitter i soffan och har fredagsmys väntar jag på att mitt flyg från Arlanda ska starta. Ikväll åker jag upp till Gällivare där jag ska sova i natt. Imorgon bitti så kör jag vidare upp mot Jokkmokk dit kommunen har bjudit mig för att träna ett pass med kommunens invånare och senare på kvällen föreläser jag för de som vill lära sig mer om träningsmotivation och att sätta mål och plan för sin träning.
 
 När jag är klar i Jokkmokk åker jag vidare för andra uppdrag så jag är inte hemma förrän på måndag kväll. Tre nätter på hotell och tre hotellfrukostar väntar, det är nog det bästa med att resa tycker jag. :-)
 
 


Jag har tillbringat dagen på Rosa Skrot. I morse var min första PT-klient min namne Lovisa som körde ett tungt benpass med fokus på rumpa. Hon är en riktig kämpe. Det är Lovisa som gör mina naglar och fötter så fina. Hon har en egen skönhetssalong som heter Beautybox på Hornsgatan på söder. Vi går till henne hela kompisgänget eftersom hon är så bra. Det får bli dagens tips till er som söker Stockholms grymmaste nageltjej!


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Om att bestämma sig och att följa sin plan

torsdag, 23 oktober 2014

Internet har blivit en fantastisk plats att skapa och hämta inspiration på. Bloggar, instagram och facebook samlar människor med liknande intressen och stort engagemang. Jag tycker att det är underbart att lära känna personer med olika bakgrund, varierade kunskaper och andra livsstilar. Jag kan dock se att det finns stora utmaningar med att det finns så många olika forum och personer att inspireras och beröras av. Om du har satt upp ett tydligt mål och syfte med din träning och tar hjälp av en eller två personer som du verkligen tror på och delar filosofi med så kan andra forum vara en liten krydda som ger dig extra perspektiv på saker och ting. Men om du har satt ett mål som du egentligen inte kan stå för, eller är beredd att jobba på riktigt mot, eller tror att du har ett mål men i själva verket har du inombords en annan dröm och DESSUTOM inte till 100% tror på de personer du har tagit hjälp av så finns det en stor risk att den extra krydda som träningsbloggar, instagramkonton och facebookgrupper utgör förstör det arbete som du försöker utföra. Jag tror att det är superviktigt att:

1.) Sätta upp ett mål som du verkligen vill uppnå.

2.) Vara noggrann med att bryta ner målet i delmål så att du kan se att ditt mål är realistiskt.

3.) Välja ut en eller ett par personer som du verkligen litar på för att få hjälp med hur du ska nå ditt mål.

4.) Inte byta ut dina mål innan titt som tätt  utan var beredd att jobba långsiktigt. Se punkt 1.) som syftar till att du ska ha mål som du VERKLIGEN vill uppnå.

5.) Skala av dina intryck från andra personer och ha tillit till att den plan du har kommer att ta dig framåt.

6.) Inte deppa ihop om du inte når ditt mål eller behöver ändra fokus. Du har med störst sannolikhet oavsett kommit bra mycket längre från utgångsläget och det är lika mycket värt som att korsa en mållinje. Resan mot målet är faktiskt lika viktigt som målet i sig.

7.) Se att inget mål är värt att nå på bekostnad av att du ska må dåligt. Om du känner dig hetsad, stressad eller pressad av att läsa en särskild blogg, titta på instagrambilder eller hänga i facebookgrupper – SLUTA UPP MED DET!

IMG_9103Clara och jag har jobbat med hennes mål och planen att uppnå styrka inte bara i gymmet utan också i hennes roll som mamma och kollega. Ett långsiktigt arbete som kanske aldrig tar slut men vi har väldigt roligt på vägen och vi gör små framsteg nästan varje dag.


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan




Varför ska jag spänna magen och på vilket sätt?

torsdag, 23 oktober 2014

Jag får många frågor om hur man ska spänna/aktivera magen när man tränar. Det gäller både om man vill lyfta tyngre vikter eller kör lättare vikter med mer komplexa rörelser. Det är svårt att justera hållning och bålaktivering för en person om jag inte ser hur personen gör så jag tycker att det bästa är att se filmer på olika övningar med både hög och låg svårighetsgrad. Det är väldigt bra att ha en person att bolla med kring teknik och styrketräning. Jag vänder mig ofta till Betty för att kunna finslipa instruktioner till de tjejer vi jobbar med online i Lofsangruppen, det är också Betty som står för en stor del av min inspiration till smidig och effektiv hemmaträning med kettlebells. Jag brukar hänvisa kvinnor som bor i södra Sverige att boka en träff med Betty i Växjö för att få hjälpa med att hitta rätt teknik för just den personen. Betty har precis bloggat om just olika tekniker i att aktivera magen när man tränar och reder ut skillnader i begreppen. In och läs om du tycker att det är spännande med magträning!

 

IMG_5277

I våras var jag i Växjö och föreläste för massa tjejer. Dagen efter tränade vi på B-Room.

IMG_5279 IMG_5293 IMG_5305

IMG_5315


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan