Hur äter jag?

tisdag, 22 april 2014

Jag får många frågor, särskilt från nya bloggläsare om hur jag äter. Det är säkert en jättespännande fråga men jag är ledsen att behöva ge ett inte lika spännande svar.
 
 Jag äter helt vanlig mat. Jag äter mycket vegetariskt, mer än hälften av mina luncher och middagar under en vecka är vegetariska. Jag äter både fett och kolhydrater men jag är noga med att tajma så att kroppen kan använda energin på bästa sätt. Jag räknar inte kalorier men jag vet nästan exakt vad det jag äter innehåller, det är en del av mitt jobb att kunna sånt. Jag äter ofta lite mer i sociala sammanhang och äter sällan helt ensam. Jag äter sällan för att jag är uttråkad, ledsen eller glad utan för att jag är hungrig och vet att min kropp och hjärna behöver energi för att orka.
 
 Jag väljer alltid fisk om det finns som alternativ på restaurangmenyn. Jag köper alltid ekologiskt om det finns. Jag har halva tallriken fylld med sånt som är grönt.
 
 Helt vanligt. I min värld.
 
 Jag äter extremt sällan McDonalds och annan snabbmat. Jag äter cirka ett hekto godis en gång i veckan på lördagar, lite popcorn eller chips på fredagen. Jag dricker sällan kalorier; bara smoothie och någon gång i bland juice.
 
 Jag äter som jag vill. Och det har varken att göra med gluten, laktos eller mejeriprodukter. Bara helt vanlig mat.
 
 


Inte helt vanlig mat; 3-rättersmiddag på påskdagen på Hotell Torekov!


Skriv kommentar (10)

KATEGORI: Lofsan




Träna för en god sak

tisdag, 22 april 2014

 Vi har Öppet Hus på Rosa Skrot denna vecka. Ett av de stora happeningarna är ett välgörenhetspass till förmån för Alla kvinnors hus på onsdag 17.30. Alla som vill är välkomna och ni väljer hur mycket ni vill betala, alla pengar skänks till Alla kvinnors hus. Vi kommer att köra Cardiass, kampsport och styrketräning i en salig blandning. Vem som helst kan vara med, all träning anpassas efter individuella förutsättningar.
 
 Boka er plats på info@rosaskrot.se!
 
 


Skriv kommentar (1)

KATEGORI: Lofsan




Träningsdate och planering

söndag, 20 april 2014

Eftermiddagen idag på påskdagen har ägnats åt planering inför ett kul kommande event. Jag hoppas att de sista bitarna ska falla på plats så att jag kan gå ut med en officiell inbjudan snart. Jag är i alla fall väldigt nöjd med upplägget!
 
 I mitt team har jag Ida och Caroline. Ida är ett bekant ansikte för många av er sedan tidigare, kanske är också Caroline det. Hon är min kunskapskälla inom träning, kost och viktnedgång inriktat på kvinnor då hon forskar och doktorerar på det området. Det känns så skönt att kunna bolla direkt med den person som gör studierna som tidningar och media citerar istället för att citera en andrahands- eller till och med tredjehandskälla. Den senaste studien Caroline jobbade med var en jämförelse mellan så kallad paleo-kost och den kost som rekommenderas enligt tallriksmodellen. Många missförstod resultatet eftersom de läste referat från ett referat på ett referat och det blev lite viskningslek över kontentan. Men med forskaren herself i närheten vet jag exakt vilka slutsatser som kan dras. Det är grymt att ha kött på benen i argument när det varje dag påstås saker kring kost och träning som inte är samma eller generella!
 


Vi lånade gymmet här på Hotell Torekov och körde ett träningspass. 3 block med 15 minuter i varje block. 5 övningar som görs 5 repetitioner av varje med start av respektive övning varje hel minut. I det mellersta blocket adderade vi 5 Burpees efter varje övning men fortfarande med start av varje övning på hel minut. När passet är klart har man kört 45 repetitioner av varje övning och 75 Burpees. Vi körde knäböj, marklyft, dubbla hantelsvingar, militärpress och latsdrag. Varje övning ska vara riktigt tung, så att den femte repetitionen är en kamp. Det är kul att träna med riktigt starka tjejer som också har bra kondition. Annars brukar många vara bra på det ena eller andra.


Skriv kommentar (13)

KATEGORI: Lofsan