Tre saker om mig

lördag, 24 september 2016

Tre saker jag skulle vilja uppleva igen

1. Min gymnasieutbildning, dessa tre år var sjukt roliga och jag skulle så gärna vilja gå igenom dom igen!

2. Min första graviditet. Jag mådde väldigt dåligt under den perioden och hade det tufft mentalt. Jag var deprimerad och ledsen. Jag skulle vilja vara gravid för första gången igen och kunna njuta av perioden.

3. Min allra första arbetstimme som PT, 2005 tror jag det var. Oj vad många misstag jag gjorde och vad jag har lärt mig mycket sedan dess.

Tre saker som jag vill ha

1. Ett eget litet sommarhus vid vattnet, lagom långt bort från Stockholm men ändå nära för att kunna åka dit över dagen.

2. En hel månad varje år som jag kan åka utomlands under utan fasta jobb-åtaganden.

3. Den nya iPhone 7, med stor skärm och bra kamera så att jag enkelt kan jobba med telefonen under dagarna.

Tre saker jag älskar att göra

1. Kolla på serier på Netflix.

2. Göra mina barn glada.

3. Umgås med mina vänner.

Tre saker jag vill bli bättre på

1. Städa lite grann varje dag. Jag är bra på att städa när jag väl tar tag i det men jag skulle vilja ha motivation att plocka undan grejer varje dag.

2. Att inte alltid känna att jag måste jobba, typ all vaken tid.

3. Äta regelbundet under dagen.

Tre saker jag inte kan vara utan (förutom det självklara som familj & vänner)

1. En riktigt bra telefon med alla appar för instagram, Facebook och mail såklart.

2. Ett par sköna snygga sneakers.

3. En snygg praktisk ryggsäck.

Tre saker i gymmet jag inte klarar mig utan.

1. En rejäl kettlebell.

2. Ett räcke tillräckligt högt för att kunna göra både chins och fästa TRX i.

3. Musik!

Tack Engla för inspirationen och Pischa för bilder!


Skriv kommentar (3)

KATEGORI: Lofsan


Snabbast och snyggast på cykel i stan

fredag, 23 september 2016

I samarbete med Smartcyklar.


Jag är helt kär i min nya cykel, som dessutom många andra verkar gilla. Jag cyklar varje dag numera denna fina höst, på väg till möten, träning, events, barnens skola, luncher, och folk har flera gånger stoppat mig för att fråga om min snygga karamell till cykel. 🙂
Stockholm är en fin cykelstad och det är härligt att känna känslan av frihet och oberoende när jag glider fram längs vatten, kajer och broar med vinden i ansiktet. Cykling är det bästa transportmedlet. Och motionen får man på köpet. – Fem poäng!

När jag hämtade ut min cykel fick jag fin hjälp i butiken på Birger Jarlsgatan. Smartcyklar finns nämligen inte bara på webben utan har också personlig service med trevlig och kunnig personal, som hjälpte mig att justera inställningarna perfekt efter mina behov och önskemål. Sånt är viktigt när det gäller cykling.

Jag har en fin nyhet till er läsare: Om ni uppger koden “LOFSANSMART” så får ni 15% rabatt hos Smartcyklar. Giltighetstid två veckor (till 7e oktober). Bra va?

Och missa inte:

På tisdag avslöjas vem som vann min & Smartcyklars tävling om en språjlans Merida Crossway 15-MD 2016!


Skriv kommentar (2)

KATEGORI: Lofsan


Ny inspiration till gamla övningar

onsdag, 21 september 2016

Idag har jag haft en PT-dag, något som sker allt mer sällan. Jag har fått prioritera bort det dagliga PT-jobbandet i gymmet radikalt för att kunna jobba med Lofsangruppens online-verksamhet, föreläsningar, workshops, träningsresor osv. Men idag har jag varit i gymmet sedan tidig morgon med många PT-klienter på raken. Jag tänkte dela med mig av temat på dagens träning som flera av dagens klienter kört, självklart med individuella anpassningar beroende på mål, syfte och utgångsläge.

Uppvärmning:

2000 meter roddmaskin

Pulshöjande: 8*20 sekunder maxrodd med 10 sekunder vila mellan varje. (Kallas också för tabataintervall)

3 varv med 1 minut på varje, vila lite mellan varje övning:

Magliggande armkors med vridning
Y-situps med ett ben (låt benen vara kvar i golvet om du behöver)

3 varv med 20 repetitioner på varje, dela upp dom i fall du behöver och byt sida mellan om du behöver. Totalt 20 per sida på övning 1 och 2. Alternativ till övning 3: 10 varv med 1 armhävning plus 2 hantelrodd i planka om du inte vill ha pulshöjande övning.

Knästående enarmspress med skivstång i joystick (placera skivstången mot en viktplatta om du inte har en joystick)

Knästående med ett ben, enarmsdrag i maskin

Uthopp i planka med marklyft med dubbla kettlebell

Syftet med ett sånt här pass är att isolera bålen/överkroppen med ensidigt fokus i klassiska pressar/dragrörelser för att öka engagemanget i bål och skulderparti. Du bör först behärska pressar och dragrörelser med båda sidor aktiva samtidigt innan du gör ensidiga tunga övningar tycker jag då det krävs god teknik för att få ut mesta möjliga av denna kombination. Men för rätt person vid rätt tillfälle är detta ett superbra pass för att variera traditionell styrketräning och hitta nya vinklar att jobba med styrka i.


Skriv kommentar (0)

KATEGORI: Lofsan


Warning: require_once(): Unable to allocate memory for pool. in /storage/content/17/183817/lofsan.se/public_html/wp-includes/template.php on line 572
Warning: require_once(): Unable to allocate memory for pool. in /storage/content/17/183817/lofsan.se/public_html/wp-includes/template.php on line 572